Nutopia

Arkiv för
recension

18 maj

Mortal Kombat återupplivar PS Vita

PlayStation Vita firade fem månader på marknaden igår, men resan dit har varit allt annat än angenäm. Makabert dåliga försäljningssiffror i Japan, säkert minst lika dåliga i USA där nuffrorna inte redovisas men tendenserna skvallrar, och så Europa, var är hajpen och intresset?

I december förra året med fortsättning in på 2012 hade vi en PS Vita-special här på Nutopia. Undertecknad införskaffade en lanseringskonsol i Japan och en handfull spel till den vilket resulterade i blandade om än överlag positiva intryck. Men sedan hände något, eller rättare sagt, inget hände. Vitan liksom skvalpade runt i något slags purgatorium där nya titlar uteblev och efterfrågan rasade. Med några få undantag var även min Vita mest placerade i sitt fodral, undanskuffad i någon garderob.

Det var stendött. Annat tog min tid och det lilla som faktiskt var bra och fanns att tillgå lockade inte längre. Men så en dag, för bara några dagar sedan, landade Mortal Kombat på formatet. Och hallelujah! Vitan lever än en gång.

Läs vidare →

11 maj

Minecraft går loss på Xbox 360

Minecraft till Xbox 360 är här, sedan i onsdags närmare bestämt. Nu kan vi alltså fortsätta/börja/förnya våra bygg- och grävprojekt på Microsofts spelkonsol istället för PC, Mac eller mobiltelefon, men till vilket pris?

I grunden är Minecraft 360 bara vanliga Minecraft. Du vet i nuläget vad det handlar om, hur det går till och vad som förväntas av dig som spelare. Vi bygger, hackar, gräver, hugger och bankar block tills fingrarna blöder, ingen skillnad där inte. Men denna gång är det något förenklat, och den största förändringen hittar vi i crafting-systemet.

Läs vidare →

9 maj

Datura – en trippad tripp i kortform

Datura, var ska jag börja? Det är en kafferastslång sörja från start till slut där kontrollen ger kramp och frustration medan spelet och historien i sig borde låsas in på ett mentalsjukhus.

Hur tänkte egentligen Plastic Studios när de skapade detta LSD-substitut till spel? Kom det kanske till under just mer eller mindre påverkade former? För jag förstår precis ingenting.

Datura är en surrealistisk färd genom något vi aldrig riktigt får förklarat för oss. Man ser hela spelet från sitt eget perspektiv där en flygande högerhand motsvarar spelarens egen lem. Sedan tar vi oss framåt i snigeltempo genom en mystisk skog med en del ologiska och intetsägande sidospår.

Läs vidare →

8 maj

Wheels of Destruction räcker inte till

Titta på trailern ovan. Den visar ett spel som ser ut att blanda det bästa från två världar. Bilar och dödsmatcher. Som att köra sig igenom Quake. Tyvärr visar sig verkligheten vara snudd på helt annorlunda, för PlayStation 3- och PlayStation Network-exklusiva Wheels of Destruction gör mig både uttråkad och förvånad.

Läs vidare →

2 mars

Fredagsappen: Monster Burner

Det är dags för iOS-spelande, det är dags för enkelhet, det är dags för Monster Burner till iPad. Detta är Ubisofts vinkel på alla de försvarsspel som svämmar över till mobila tryckskärmsenheter, även kallat smarta mobiler och surfplattor.

Premissen är, som vanligt, oerhört simpel. Försvara och låt inte fienden ta sig hela vägen fram tillräckligt många gånger. Den här gången skjuter man eld i olika former på anstormande monster genom att dra med fingret över skärmen. Nyckeln är att ta med sig så många som möjligt i varje anfall för att på så sätt samla både ammunition och bonusar. Banorna i spelet bjuder på såväl olika villkor som fiender, alla med varierande egenskaper. Läs vidare →

26 januari

Wipeout 2048 är det nya 2097

Jag minns det som igår. Mitt första möte med Wipeout när det släpptes till PlayStation i mitten av 90-talet. Jag blev hänförd, förförd och överkörd. Allt på samma gång. Så jäkla häftigt var det. Sedan kom Wipeout 2097 och dåvarande Psygnosis hade överträffat sig själva. 2097 var, är och förblir troligen seriens absoluta höjdpunkt, men med Wipeout 2048 kommer dagens Studio Liverpool närmare toppen är någonsin tidigare. Läs vidare →

22 december

15 december

The Elder Scrolls V: Skyrim – pilar i knän

Det underbara med Bethesda-världar är givetvis den enorma bredd de erbjuder – att förenkla Skyrim till vare sig ett roll- eller sandslådespel tycker jag i relation till liknande spel i genren känns förminskande. Vill man för en oinsatt förklara vad det går ut på skulle jag snarare kalla det för något slags livsersättare. Skyrim-universat känns oerhört stort, enhetligt, strukturellt imponerande och i bra mix mellan fornnordisk realism och fantasi, och som konstruerat för att du ska ha fullt upp och vilja stanna kvar. Känslan att släppas fri och få sticka iväg på egna äventyr man vet blir unika gentemot övriga spelares diton är svårslagen, kanske särskilt eftersom det inte blir någon onlinehets likt i MMO-spel som World of Warcraft.

Vill du inte jaga bättre svärd, koka kaninsoppa eller döda krabbor så skit i det. Ber någon kärring om hjälp med att döda tio björnar så skit i henne också, och skit sen på björnarna. Läs vidare →

7 december

Assassin’s Creed när det är som bäst

Jag har aldrig riktigt haft något intresse för Assassin’s Creed-spelen. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin ens testat serien över huvud taget. Vet inte riktigt varför, men så är det. Åtminstone fram tills nu när jag något skeptisk tog mig an kortspelet Assassin’s Creed: Recollection. Men shit pommes frites! Läs vidare →

28 november

Saints Row: The Third överraskar

Jag vill inte tycka om Saints Row: The Third, men det är svårt att inte ha skoj. Ska jag vara ärlig så har spelserien nästan helt passerat under min radar, visst har jag känt till att spelen existerar men de har aldrig riktigt fångat mitt intresse utan avfärdats av mig som bleka GTA-kopior. Så det var med stor skepsis jag startade spelet. Läs vidare →

2 november

1 november

Nutopia testar Rage

Id Softwares Rage har länge varit en sugkaramell av rang. Längtan var konstant och förhoppningarna så lagom höga. Dagen kom, och Rage också. Men inte jag.

4 oktober

3 oktober

26 september

Gears of War 3 – bröder till slutet

Årest största spel, världens mest efterlängtade uppföljare, den mest nagelbitande avslutande delen i en trilogi någonsin, och mycket mer har anlänt. Gears of War 3 har nu funnits på marknaden i en ungefärlig vecka, och spelare världen över både njuter och tjuter.

Precis som det ska vara. Läs vidare →

Dead Island – semesterparadiset

Du vaknar upp ensam i total tystnad på ett hotell som verkar övergivet. Vid det här laget har du ingen aning om att du just sovit dig igenom zombieapokalypsens start, men inom kort väcks du till mardrömmen då du blir biten av zombier. Är det över? Nej, just du verkar tillhöra en av fyra personer som ser ut att vara immuna mot zombiepandemin. Så börjar Dead Island, ett co-op-spel som avnjuts bäst tillsammans med tre vänner online. Läs vidare →

20 september

SkyDrift – en glad överraskning

I princip från ingenstans steg SkyDrift ned från skyn. Som en okänd blipp på en radarskärm fanns spelet så en dag på Xbox Live Marketplace och PlayStation Network. Och lite konstigt är det, för detta är faktiskt riktigt bra. Läs vidare →

13 september

12 september

9 september

Crimson: Steam Pirates är ett riktigt iOS-original

Det ser inte så slående roligt ut på bilderna, det Bungie-utgivna piratspelet, som i själva verket är utvecklat av Harebrained Schemes. Låt inte det lura dig, Crimson: Steam Pirates är ett skönt lir med mycket hjärta. Det är anspråkslöst samtidigt som det visar vad en duktig utvecklare kan göra med plattformen, för det här är verkligen ett typexempel på hur spel på paddan kan fungera. Inga fejkade kontroller på skärmen, allt är självklart. Läs vidare →