Nutopia

Arkiv för
Nintendo

24 januari

Bowser är tidernas spelskurk

bowser
Efter en omröstning under Guinness World Records regi har man sammanställt en lista över alla tiders spelskurkar, och längst upp finner man ingen mindre än den ständigt förbannade och smygkåta Bowser, princessjägaren. Enligt My Nintendo News har 5 000 fått vara med och rösta, och hela listan återfinns i sin helhet i boken Guinness World Records 2013 Gamer’s Edition. Ärkedatorn GLaDOS från Valves Portal kom på en välförtjänt andraplats.
Vad säger du? Vann rätt fuling?

7 december

Nintendo tidsbegränsar Wii U-spel

Nintendo har tagit ett väldigt konstigt och, i mina ögon, idiotiskt beslut. Vill man köpa ett spel, som har en 18-årsgräns, från deras E-shop till sin splitter nya Wii U får man snällt vänta till klockan har slagit 23:00. I alla fall vi som bor i Europa.
Som jag sade. Idiotiskt!
Enligt Oskar Skog på Loading spelar det ingen roll om man ändrar sitt födelsedata eller stänger av ”parental controls”. Du får snällt vänta till klockan har blivit 23:00 ändå. Huruvida det går att komma runt detta genom att ändra klockan i sin konsol framgår inte. Ni som sitter på en Wii U får gärna testa och skriva resultatet i kommentarerna.
Än så länge gäller detta titlarna Assassin’s Creed III och ZombiU.
Läs även: Europeiska Wii U skalar inte upp dina Wii-spel

Europeiska Wii U skalar inte upp dina Wii-spel

På Spelbloggen kan vi läsa följande, angående Nintendos nya spelkonsol Wii U och dess avsaknad HD-uppskalning av gamla Wii-spel:

Samtidigt nås vi även av rapporter som säger att PAL-versionen av Wii U inte skalar upp Wii-spel till HD med komponentkabel, vilket är fallet med den amerikanska utgåvan av konsolen (NTSC).

Det låter ju inte så bra. Skärpning Nintendo!

22 oktober

Nintendo i mängder på Spelbloggen i förra veckan

Under veckan som gick var det främst en rad Nintendo-nyheter som stack ut när Spelbloggen kikade närmare på branschen. Här är ett urval.

Du läser ovanstående och mer, så klart, på Spelbloggen.

5 oktober

Bond-fredag: Här är spelen med 007

Det är förstås ingen som är förvånad över att det släppts en mängd spel baserade på (främst) Bond-filmerna. De flesta ärrade spelare tänker direkt på GoldenEye 007, Nintendo 64-klassikern som Rare utvecklade, men det fanns faktiskt spel innan dess.
Parker Brothers släppte det första spelet, kort och gott kallat James Bond 007, till bland annat Commodore 64 (versionen jag minns) och diverse Atari-modeller. Spelet satte James Bond i ett fordon som, i sann Q-anda, kan ta sig fram såväl på land som i vatten. Det är en sidorullande skjutare som består av banor baserade på filmerna Diamonds Are Forever, Moonraker, For Your Eyes Only, samt The Spy Who Loved Me. Helt ärligt är PB:s bidrag till Bond-spelen inte särskilt minnesvärt, annat än att det var det första spelet som släpptes.
Efter det delade Bond-spelen sig i två grenar. Dels var det textäventyren som Mindscape släppte, och dels de mer grafiska actionspelen från Domark. Mindscape släppte förvisso bara två spel – A View to a Kill samt Goldfinger baserade på filmerna med samma namn – men redan här blir det lite stökigt med licenserna, i sann Bond-anda. Det finns nämligen två spel baserade på A View to a Kill, Domark släppte det andra. Näst efter Electronic Arts så är det faktiskt Domark som släppt flest spel, nämligen: A View to a Kill, Live and Let Die, The Living Daylights, 007: Licence to Kill, The Spy Who Loved Me, samt James Bond 007: The Duel. Av dessa är det dessvärre bara The Duel – ett hopkok av diverse Bond-moment – som jag minns. Det var inte särskilt bra.
Läs vidare →

15 september

Wii U och Sverigelanseringen


Nintendo har äntligen lyft på locket och gett oss det mesta av det bästa vad gäller Wii U och dess lansering här i Svea Rige, och resten av världen. Och med det kom även en och annan mindre chock, särskilt i form av ett något oväntat uttalande.
Läs vidare →

10 september

5 september

Nestopia: Metroid

Jag minns fortfarande chocken. En kompis som precis klarat Metroid ringde och berättade med falsettröst att Samus var en tjej! Det var långt innan idéer som ”hen” var påtänkta och protagonister i spel var vid den här tiden nästan uteslutande muskliga män eller robotar (precis som idag?). I min värld var Samus Aran ursprungligen en smidig robot. Nu i efterhand tycker jag att det var ett genidrag av Nintendo att inte skylta på spelkartongen med Samus kön.
Hur som helst. Äventyret utspelar sig på planeten Zebes där prisjägaren Samus Aran har fått i uppdrag av galaktiska federationen att stoppa rymdpirater från att utnyttja kraften i Metroider (geléliknande varelser som lever på att suga energi från sina offer).
Läs vidare →

22 augusti

Nestopia: Life Force


När jag spelar Life Force så slår det mig att troligtvis hamnade ingen av utvecklarnas skruvade idéer i papperskorgen under planeringsstadiet. Allt kom med. Det kanske låter som att spelet är spretigt? Det är det, men det är även det som gör Life Force varierat och framförallt maxat då tempot och galenskaperna skruvas upp ett hack för varje nivå.
Läs vidare →

8 augusti

Nestopia: Blaster Master


Bakgrundsstoryn i Blaster Master skiljer sig av någon anledning från den Japanska versionen, så spelets inledande sekvenserna skapar en del frågor och förvirring för oss i väst, speciellt om man känner till originalstoryn.
Hur som helst, en groda som hålls som husdjur rymmer från spelets huvudperson, en kille vid namn Jason. Grodan skuttar ut från pojkens hus och hoppar självmant upp på en stor låda med radioaktivt innehåll. Grodan muterar (så klart) och försvinner sedan ner i ett stort hål i marken. Jason tvekar inte utan följer efter ner i hålet där han hittar en missilbestyckad bil vid namn Sofia the 3rd. Och här börjar äventyret.
Fråga 1: Varför har huvudpersonen en groda i fångenskap?
Fråga 2: Varför finns det en stor låda med radioaktivt innehåll i trädgården?
Fråga 3: Varför är det ett stort hål i marken i trädgården?
Fråga 4: Vem är så dum i huvudet att man lämnar nycklarna kvar i en missilbestyckad bil?
Läs vidare →