Det är intressant att se retrofieringen av spelbranschen, ett av två huvudspår just nu. Möjligen behöver det förklaras – dels har vi de överbudgeterade monsterproduktionerna i bländande HD och med prislapp därefter, och dels har vi småspelen, konverteringarna och de digitala liren som letar sig ut till Xbox Live Arcade, PlayStation Network och så vidare. Den sistnämnda gruppen har mer gemensamt med forna tiders tv-spel än sina skivdistribuerade kusiner.
Vi håller oss kvar vid dessa mindre titlar och den värld de lever i. Där finns det också två huvudsakliga grupper, men den här gången handlar det om utvecklare. Vi har de små aktörerna, från mindre studios till glada amatörer och indieurvecklare, samt de större mer traditionella spelföretagen som självfallet inte vill missa den nedladdningsdistribuerade marknaden. Återigen är det de sistnämnda som är intressanta, i alla fall för det här resonemanget. De driver nämligen på många vis om inte utvecklingen så åtminstone inriktningen av de nedladdningsbara spelen.
Jag kallar dem för subkonsolspel, dessa nygamla titlar. Gamla spelidéer återvänder, spelserier återutges eller blir remakes, och vi får nya spel i den gamla skolan. Ibland skamlöst (men inte nödvändigtvis negativt) som med Capcoms Mega Man 9 och 10 eller Segas nyligen utannonserade Sonic the Hedgehog 4 Episode I, och ibland mer subtilt utan att vara stöpt i den gamla 8- och 16-bitarsformen.
Det är för övrigt här, bland subkonsolspelen, som spelföretagen bygger och räddar sin framtid. Digital distribution är framtiden, om det råder det inga tvivel, men med nätverk som Xbox Live Arcade, PlayStation Network och WiiWare med flera så skyddar spelföretagen sig själva. Vad är det som säger att PSN bara är för PlayStation-produkter i framtiden? Kan Sega bygga en emulatorapp till iPhone så är det inte särskilt långsökt att börja tänka på spelmaskiner som terminaler snarare än som format. I alla fall för den här typen av mindre spel, det blir så klart lite tuffare för mastodonttitlarna, något som är tydligt redan idag eftersom samma spel till Xbox 360 inte alls behöver fungera lika bra till PlayStation 3 och vice versa.
Eller, helt kort: spelföretag som Sony, Microsoft och Nintendo håller i hemlighet på att starta om konsolvärlden från förr, med sina subkonsolspel. Vänta bara.