Högste hönset på Square Enix, Yoichi Wada, säger till brittiska branschtidningen MCV att konsolspelens dagar är räknade. Tio år ger han dem, sedan är det kört – och de spelutgivare som inte anpassar sig kommer få det svårt. Han talar om den enorma marknaden som öppnas när allt fler enheter i våra hem blir potentiella spelmaskiner, tack vare bättre hårdvara och strömmade spel.
Däremot tror inte Wada att Microsoft, Sony och Nintendo är de stora förlorarna – de är förberedda för det här redan.
Yoichi Wada har rätt, av tre huvudsakliga skäl;
- Allt fler enheter är – och blir – kapabla att spela spel
Förr var det datorer och konsoler, samt någon enstaka DVD- eller satellitbox som kunde erbjuda spel – snart har vi hyfsad kapacitet i allt från tv-apparater till digitalboxar. - Bredbanden blir bättre
Med bredbandsuppkoppling kan man flytta spelen från hemmet till servern, och bara ha klienter ute i stugorna. Med andra ord strömmas spelen från en server via internet istället för att köras från en skiva i din konsol. Det handlar inte längre om lagringsutrymme och vi kan skippa skivor och mastodonthårddiskar. - Det finns mer pengar i digital distribution
Att sälja spelen via Xbox Live Marketplace, PlayStation Network, och WiiWare eller Virtual Console är förstås en bra affär. Steget till full distribution den vägen, mot fler enheter än de uppenbara, är inte särskilt omvälvande rent tankemässigt. Kapa mellanhanden, bort med emballage, skivor och tryckta manualer. Och just det, miljön tackar dig – som en liten bonus kan man säga.
Men Wada har fel också, resonemanget haltar av ett synnerligen tungt skäl: det finns alltid en highend-marknad. Vi kommer ha spelmaskiner framöver också, som förvisso tar emot spelen via nedladdning men likväl är större, maffigare och bättre än vad du har i din Svensson-låda. Vissa vill helt enkelt ha det bästa, hela tiden – då fungerar det inte med en generisk plattform.
Att digital distribution är framtiden råder det knappast någon tvekan om, och att mer och mer data kommer strömmas snarare än lagras är också tämligen klart. Det här vet speljättarna redan – de tränar redan spelarna att köpa spel via sina konsoler, alla med ett litet öga på Apple och deras kassako AppStore. Där vill de vara, och dit är de på väg.
Yoichi Wada har rätt. Konsolspelen som vi känner dem idag, alltså på skiva, är dömda. Det är å andra sidan inget nytt.