Nutopia

Arkiv för
Electronic Arts

5 oktober

Bond-fredag: Här är spelen med 007

Det är förstås ingen som är förvånad över att det släppts en mängd spel baserade på (främst) Bond-filmerna. De flesta ärrade spelare tänker direkt på GoldenEye 007, Nintendo 64-klassikern som Rare utvecklade, men det fanns faktiskt spel innan dess.

Parker Brothers släppte det första spelet, kort och gott kallat James Bond 007, till bland annat Commodore 64 (versionen jag minns) och diverse Atari-modeller. Spelet satte James Bond i ett fordon som, i sann Q-anda, kan ta sig fram såväl på land som i vatten. Det är en sidorullande skjutare som består av banor baserade på filmerna Diamonds Are Forever, Moonraker, For Your Eyes Only, samt The Spy Who Loved Me. Helt ärligt är PB:s bidrag till Bond-spelen inte särskilt minnesvärt, annat än att det var det första spelet som släpptes.

Efter det delade Bond-spelen sig i två grenar. Dels var det textäventyren som Mindscape släppte, och dels de mer grafiska actionspelen från Domark. Mindscape släppte förvisso bara två spel – A View to a Kill samt Goldfinger baserade på filmerna med samma namn – men redan här blir det lite stökigt med licenserna, i sann Bond-anda. Det finns nämligen två spel baserade på A View to a Kill, Domark släppte det andra. Näst efter Electronic Arts så är det faktiskt Domark som släppt flest spel, nämligen: A View to a Kill, Live and Let Die, The Living Daylights, 007: Licence to Kill, The Spy Who Loved Me, samt James Bond 007: The Duel. Av dessa är det dessvärre bara The Duel – ett hopkok av diverse Bond-moment – som jag minns. Det var inte särskilt bra.

Läs vidare →

7 mars

SimCity startar om 2013

http://youtu.be/kztNWdhRdnw

Electronic Arts och Maxis har utannonserat SimCity, det femte i ordningen. Först nästa år får vi spela det, trailern lämnar i alla fall mersmak.

16 september

12 september

31 augusti

EA vill se PS3 och Xbox 360 leva längre

Rådande generation av stationära spelkonsoler borde få leva lite längre än planerat, i alla fall om Electronic Arts får säga sitt. Företagets Frank Gibeau har till CVG sagt att han inte ens vet vad PlayStation 4 skulle tillföra riktigt.

”Det är svårt för mig att se vad man skulle göra med en PlayStation 4. Vi har redan 1080p, vi är redan uppkopplade mot internet… Man skulle kunna göra den snabbare, ha fler polygoner och snygga till grafiken lite, men till vilken kostnad?”

Läs vidare →

13 juli

Electronic Arts har köpt PopCap för $750 miljoner

Ryktena visade sig vara sanna, för nu är det bekräftat att Electronic Arts har köpt PopCap. Det betyder att populära varumärken som Plants vs. Zombies, Peggle och Bejeweled nu kommer bära EA-loggan. Det betyder däremot inte att det blir Plants vs. Zombies ’12, i alla fall inte om man ska tro PopCaps PR-maskin Garth Chouteau som lovar att det är business as usual när Kotaku pratar med honom.

Men blir det verkligen business as usual? Självfallet inte, för även om PopCap är ett framgångsrikt företag så förväntar sig EA tveklöst mer, i alla fall efter att ha betalat så mycket som $750 miljoner (4,9 miljarder kronor) för företaget. Läs vidare →

9 juli

Digitala Battlefield 3 Limited Edition kan inte köpas på Steam

Electronic Arts meddelar att det går bra att köpa Battlefield 3 Limited Edition digitalt från ”över 100 digitala återförsäljare” – men bland dem återfinns inte Valves tjänst Steam. Det är kanske inte helt förvånande, listan består av väldigt många digitala butiker som är sammankopplade med traditionella spelbutiker, men nog sticker det ut ändå. EA:s egna tjänst Origin kan så klart användas, liksom GamersGate.

Hela listan återfinns här.

8 juli

Det här är Burnout Crash

Burnout Crash

Electronic Arts och Criterion Games har utannonserat nästa Burnout-spel, med titeln Burnout Crash. Det är dock inte riktigt vad man skulle vänta sig, för där Burnout-spelen tidigare har varit maffiga storspel så är det här en digital titel som kommer distribueras via Xbox Live Arcade och PlayStation Store. Läs vidare →

7 juni

17 december

EA rear spel till iPhone och iPad

Electronic Arts kör med grym julrea just nu på App Store och många spel säljs ut för endast 7 kronor styck. Vi hittade hela 52 iPhone-spel och tolv iPad-spel. Hur länge dessa priser håller i sig vet vi inte, så skynda in och shoppa.

Här är hela listan med alla EA-spel som kostar 7 kr. Läs vidare →

3 december

Så här ser Rock Band Reloaded ut

Electronic Arts och Harmonix har släppt Rock Band Reloaded till iPhone och iPod touch, med låtar från Nirvana, No Doubt och Billy Idol bland annat. Dessvärre är det bara amerikanska App Store som gäller än så länge, men vi kan ju visa bilder ändå, så att ni vet vad ni missar? Läs vidare →

EA tror på Apple TV som stationär spelkonsol

Electronic Arts Eric Söderlund har kommenterat Apples möjliga intåg på den stationära spelkonsolsmarknaden genom att tillåta appar för Apple TV. En funktion som skulle sätta maskinen i direkt konkurrens med spelkonsoler som Xbox 360, PlayStation 3 och Wii även om prestandan för tillfället tillhör en annan division. Läs vidare →

2 december

Reckless Racing uppdateras

Det magnifika racingspelet Reckless Racing till iOS får sig en efterlängtad uppdatering. Nog för att det var fruktansvärt kul till att börja med, men kritiken fokuserade allra mest på innehållet, eller bristen av detsamma. Nu fyller dock Electronic Arts på med material, och spelet får två nya banor, The Island och Frozen Lake, samt två nya fordon, Boss och Granny. Uppdateringen laddas ned gratis via App Store som vanligt.

8 oktober

Spelbranschens ekonomi del 1: överblick på spelbranschen

Spelbranschens Ekonomi är en serie i fyra delar skriven av gästbloggaren Martin Birkeldh. Martin som annars driver sajten aktiefokus.se ger oss här insikt i hur det egentligen fungerar bakom kulisserna i spelföretagens värld.

I varje bransch finns det en lång kedja mellan den som köper, kallad konsument och den som tillverkat och sålt produkten/tjänsten till konsumenten. Det traditionella sättet att se på spelbranschen är enligt följande kedja:

Konsument – Återförsäljare – Förläggare – Utvecklare – Underleverantör

Om vi börjar från vänster finner vi konsumenten. Kärt barn har många namn, och därför kallas spelkonsumenter bara för ”gamers”. Denna kundgrupp delas upp i två olika kategorier. Hardcore gamers som har fokus på lite tyngre spel (och Jolt cola men det hör inte hit) samt Casual gamers som lättast och lite elakt beskrivs som Wii-spelare. Skämt åsido, det är ofta sociala spel där man spelar tillsammans istället för över Xbox Live med ett headset skrikandes könsord åt 14-åriga britter. Läs vidare →

17 september

Shinji Mikami och Suda51 ger sig ut på demonjakt

Shadows of the Damned

Electronic Arts och Grasshopper har utannonserat skräckspelet Shadows of the Dawned på Tokyo Game Show. Bakom spelet står en grym trio spelmakare, med ingen mindre än Resident Evil-mannen själv, Shinji Mikami, i spetsen. Med sig har han Grasshoppers hyllade Suda51, och Akira Yamaoka som jobbat med ljuddesign på Silent Hill-spelen. Låter lovande, inte sant? Läs vidare →

20 december