E3: Nintendos presskonferens inledde nästa generations konsolkrig

Share This Post


Den japanska jätten inleder med nostalgikortet, inte minst för att Legend of Zelda fyller 25 i år. Nintendo inleder med ett montage, och en symfoniorkester som först får spela musik från Legend of Zelda: Skyward Sword, live. Shigeru Miyamoto inleder med lite spex, för att sedan utannonsera ett Zelda-spel till varje format i år.
Först ut är Legend of Zelda: Link’s Awakening, ursprungligen släppt till Game Boy Color, som kommer till eShop – vilken släpptes idag som ni minns. Och vet ni, Link’s Awakening släpps redan idag, ett smart drag för att skapa lite mer buzz kring eShop.
Legend of Zelda: The Ocarina of Time 3D släpps världen över under de närmaste veckorna, även det till Nintendo 3DS – känt sedan länge. Ungefär lika väntat var att Legend of Zelda: Skyward Sword släpps till julhandeln, med en guld-wiimote för de som vill det. En glad överraskning är att man väljer att ge bort Legend of Zelda: Four Swords gratis via DSiWare i september – oväntat generöst från Nintendos sida, men också ganska smart eftersom det är ett spel för upp till fyra spelare.
Mycket Zelda blir det, och med all rätta – det är en älskad spelserie som bör firas.
Vidare till Nintendo 3DS då, där Nintendo framför allt pratade om fem nya titlar. Fyra av dem känner vi till sedan tidigare, men den femte är ny.

  • Mario Kart till 3DS ser bekant ut, förstås. Man har dock kryddat kartracingen med lite paragliding, undervattensåkning (!), samt möjligheten att bygga din kart del för del. Släpps i jul, en given storsäljare så klart.
  • Star Fox 64 3D låter dig styra antingen traditionellt med knappar, eller genom att luta 3DS:en. Flerspelarläget erbjuder bilder på dina motspelares ansikten så att du ser vem du skjuter ner. Star Fox 64 3D släpps i september i USA, så vi bör få det innan jul i alla fall.
  • Super Mario 3D är ett helt nytt 3D-plattformsspel skapat för systemet. Naturligtvis känns spelet igen, med samma stil som New Super Mario Bros-spelen. Nog har man tittat lite på Super Mario Bros. 3 dock, för tvättbjörnen och flygskepp syns oväntat mycket. Det ska bli intressant att se hur mycket bättre 3D-plattform blir i faktisk 3D. Super Mario 3D släpps också i år och är förstås en systemsäljare som heter duga.
  • Kid Icarus: Uprising visades redan på förra E3 och ser röjigt värre ut, men om det har så mycket med Kid Icarus från NES-tiden att göra vet jag väl inte. Flerspelarstöd med tre mot tre är minst lika stökigt men potentiellt roligt, och stödet för AR-kort kan bli intressant det med. Släpps i år.
  • Luigi’s Mansion 2 är det nya spelet. Föregångaren var lanseringstitel till GameCube, en underskattad sådan främst för att alla väntade sig en plattformare och fick en Mariofiering av Ghostbusters. Luigi’s Mansion 2 ser charmigt ut och borde fungera bra i 3D. Nintendo har även tagit åt sig av kritiken från ettan och erbjuder nu flera kråkslott att utforska. Verkar inte komma i år, dessvärre.

Naturligtvis visade man upp en hel del spel från tredjepart med, men inget var någon egentlig nyhet. Trots att 3DS går lite sakta just nu verkar de faktiskt få spel nog – framgångarna med DS är tydligen nog för att utvecklarna ska våga satsa på Nintendo när det gäller bärbart. Man berättade för övrigt att vi kommer kunna ladda ner demoversioner av spel och annat från eShop tidigare i år, vilket är efterlängtat.
Så till den stora grejen, Project Café. Den nya konsolen heter Wii U och släpps 2012.

Ja, Wii U. Som i att Wii var egentligen We, så är det här We You, eftersom du kan ta den med dig. Eller något sådant, vi får väl se hur det spinnas allt eftersom.
Låt oss kika närmre på vad vi vet:

  • Kontrollen har mycket riktigt en tryckskärm, på 6,2 tum.
  • Du kan avbryta spelandet på teven när du vill och fortsätta på kontrollens skärm.
  • Wii U stödjer full HD. Äntligen, tack för det Nintendo!
  • Bakåtkompatibel med Wii förstås, och förhoppningsvis även med GameCube med då.
  • Kontrollen är rörelsekänslig, har mikrofon, kamera, rumble samt högtalare.
  • Knappmässigt så erbjuder den nya kontrollen två styrspakar (på höger och vänster sida), styrkors, XYAB-knappar, LR samt ZL och ZR, samt hemknapp select och start. Det är verkligen en kontroll som ska tilltala alla gamers.
  • Tryckskärmen kan användas med penna eller med handen. Rita på den, spela brädspel med vänner (Othello användes som exempel), eller kolla bara på statistiken i fotbollsspelet.
  • Alla typer av Wii-kontroller är kompatibla med Wii U.
  • Det är mer än bara spel dock. Du kan surfa på den, koppla upp videosamtal, samt skicka saker från kontrollen till teven så att alla kan se.

Låter det galet? Det är det, men användningsområdena är många. Nintendos demovideo visade exempelvis hur den nya kontrollen kunde läggas på golvet, visa läget för en golfboll, och så svingar du en wiimote för att slå ett slag – resultatet får du förstås på HDTV:n.
Wii U är dock inte bara en ny kontroll, men det var vad Nintendo fokuserade på. Så här ser själva konsolen ut (fler bilder i slutet av artikeln):

Nintendo själva utannonserade bara ett Wii U-spel, nämligen Lego City Stories som de ger ut själva, och som även kommer till Nintendo 3DS. Satoru Iwata kunde dock inte hålla sig, så han lovade ett Smash Bros-spel till både Wii U och 3DS – och de ska fungera tillsammans på något vis. Inget finns dock spelbart på E3, istället erbjuds åtta olika interaktiva demon för test. Lanseringen är trots allt inte förrän 2012.
Desto bättre stöd var det från tredjepart, följande spel flög förbi i ett demoreel:

  • Darksiders 2
  • Batman: Arkham City
  • Assassin’s Creed-spel
  • Raving Rabbids-spel
  • Tom Clancy’s Ghost Recon Online
  • Dirt-spel
  • Aliens: Colonial Marines
  • Metro: Last Light
  • Tekken-spel (där du får rita på dina slagskämpar!)
  • Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge

Dessutom var Electronic Arts John Riticcello på plats för första gången för att prata upp Wii U med stora ord. Han nämnde fördelarna med att hålla skärmen fri från data, synnerligen användbart i sportspel, för en renare upplevelse. Glädjande nog nämnde Riticcello även Battlefield 3 och en stabil onlineupplevelse, så det verkar onekligen som att Nintendo har begripit att det är viktigt.
Men konsolen då, hur kommer det hela fungera? Vad gäller funktion så satsar Nintendo som bekant på socialt spelande, vilket nästan måste betyda att enheten vid teven innehåller hårdvaran, inte den nya kontrollen. Spelet strömmas sedan till den nya kontrollen så att du kan fortsätta spela när teven behövs till annat, tillsammans med dina vänner. Vi får väl se om det stämmer eller ej, men annars vore det väl synnerligen galet att släppa Nintendo 3DS, eftersom de skulle konkurrera med varandra?
Eller för att förtydliga: det finns en Wii U-burk vid HDTV:n, och du kan inte springa iväg med den nya kontrollen och tro att du ska kunna spela vidare hur länge som helst. Begränsad räckvidd, det är i alla fall min gissning.
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det här. Å ena sidan är det briljant, å andra så begriper jag inte varför Wii U-kontrollen är så ful? Hur stark är Wii U, hur står den mot PlayStation 3 och Xbox 360? Och var är Nintendos egna Wii U-spel, förutom lockbilderna på Legend of Zelda i HD då förstås…
Trots allt tror jag på Wii U. Nintendo kan mycket väl befinna sig i en närmast obscent bra position lagom till Microsoft och Sony tar steget till nästa generation.
Nu, lite bilder! Kolla även bilderna på hur man spelar med Wii U, från Nintendo Japan.

Related Posts

Saker att tänka på när du skaffar katt

Att skaffa en katt är en spännande och givande...

Hur fungerar Zimpler?

Zimpler är en svensk betaltjänst som tillåter spelare att...

Malwarebytes Anti-Malware för Windows

Malwarebytes är en anti-malware programvara som erbjuder en gratis...

Apache OpenOffice för Windows

Apache OpenOffice är en kraftfull och gratis programvarusvit för...

FileZilla for Windows

FileZilla är ett kostnadsfritt och öppet källkodsverktyg för FTP...

OptiFine för Minecraft

Minecraft är ett populärt sandbox-spel, som tagit spelvärlden med...