Eller på en iPad kanske man ska säga, Epics mäktiga fantasyactionstänkare Infinity Blade är ju en universalapp, vilket betyder att den fungerar till såväl iPhone som iPad. Det är också det första spelet som använder Unreal Engine till en iOS-enhet.
Så hur känns det efter en halvtimme? Är Infinity Blade värd de där 45 kronorna det kostar på App Store?
Ja, det får man nog säga, så länge man inte förväntar sig ett actionlir där du går vart du vill (som i Epic Citadel-demot) eller förväntar sig kontroll som i fullfjädrade slagsmålsstänkare. Det här är nämligen ett hårt skriptat spel där du väljer vart du vill gå, får se en sekvens, möter en fiende och slår ihjäl denne bäst du kan. Ibland kan man se sig omkring, och här och var finns det skatter att plocka upp, men i övrigt är det inte mycket som händer mellan fajterna. Ja, det och levlandet då.
På en halvtimme hinner du gott och väl ta dig igenom spelet, vilket är meningen – utan att säga för mycket så kan man väl lugnt påstå att Infinity Blade ska spelas om och om igen.
Och vet ni, det funkar. Jag gillar det så här spontant, men frågan är hur det känns efter en andra, tredje, tionde genomspelning. Vi får se, det är är 30 minuter in som sagt var.
Slåss gör du genom att dra på skärmen. Du kastar besvärjelser genom att rita symboler, parerar genom att svepa mot fiendens vapen, och så vidare. Spelet bygger på att du ska undvika att få på nöten tillräckligt många gånger för att kunna slå tillbaka. Hårt och många gånger. Simpelt, men faktiskt helt okej.
Testa själv, Infinity Blade kostar som sagt 45 kr och fungerar till både iPhone/iPod touch och iPad. Vi återkommer med en mer ingående recension framöver.