Nutopia

Arkiv för
Roger Moore

2 november

Bond-fredag: De bästa Bond-rullarna!

Vi gav tidigt upp att rangordna Bond-skådisarna i en topplista, som ni kanske minns. Nu när Skyfall är ute och Bond-fredag lider mot sitt slut så finns det faktiskt bara en sak kvar att göra: avgöra vilken film som är bäst, per skådis.

Först siktade vi på en gemensam lista, men kom snabbt fram till att det säkerligen inte kommer gå. Med andra ord har vi skrivit lite om vilken film vi tycker var bäst per skådis, och ironiskt nog visade sig att vi faktiskt var ganska mycket på samma spår. Så kan det gå.

Läs vidare →

19 oktober

Bond-fredag: Skådisarna

Först tänkte vi rangordna och lista de olika Bond-skådisarna i någon slags topplista, där George Lazenby garanterat hade kommit sist, Moore hamnat någonstans i mitten och Craig hade tampats med Brosnan om förstaplatsen. Men hur kul är det egentligen? Alla tycker ändå olika och vi kom fram till att det är roligare att skriva lite om var och en istället, vad vi gillar respektive ogillar med dem, bästa och sämsta prestation och så vidare. Så utan dröjsmål, här är våra personliga åsikter om samtliga sex Bond-skådisar.

Läs vidare →

17 september

Bond 50-boxen ska göra Storbritannien

Alla James Bond-filmer släpps som bekant på blu-ray, och det i en stor flådig box för att fira 50-årsjubileumet dessutom. Nämnda Bond 50-box ska ut och resa, sju dagar genom hela Storbritannien, som ett lagom påkostat PR-jippo. Roger Moore leder det hela.

This year marks the Golden Anniversary of James Bond on film and the seven-time Bond star unveiled the gold briefcase that will travel the length of the country in an Aston Martin DBS featured in QUANTUM OF SOLACE. Alongside Moore, it will also be carried by other 007 icons including iconic Bond girls Britt Ekland, Shirley Eaton, Tania Mallet and Eunice Gayson, classic villain Richard Kiel (Jaws) and legendary director John Glen.

Bond 50-boxens äventyr kan följas på den officiella Facebook-sidan för allas vår favoritagent.

22 juni

Bond-fredag: A View to a Kill

Titel: A View to a Kill
Releasedatum: 1985
James Bond: Roger Moore
Bond-brud: Tanya Roberts (Stacey Sutton)

A View to a Kill blev Roger Moores sista Bond-film, trots att han egentligen ville sluta efter For Your Eyes Only. Och kanske skulle han ha hållit fast vid det, för i A View to a Kill känns Moore väldigt trött och gammal och inte alls speciellt mycket James Bond. Han har dock fortfarande kvar sin charm och sin förmåga att få damerna att släppa allt så fort han visar sig, det är först i de lite mer actionbetonade sekvenserna som åldern gör sig påmind. Tur är väl då att Christopher Walken fick rollen som Max Zorin – den läskigt galna multimiljardären som planerar att dränka hela Silicon Valley för att få monopol på sin datorchip-tillverkning. Walken gör en underbart bra insats och hans karaktäristiska sätt att tala och föra sig passar perfekt för en Bond-skurk.

Moore har själv sagt att den här filmen är den han gillar absolut minst av de sju han medverkade i. Han tyckte även att scenen där Zorin mejar ner samtliga gruvarbetare med ett maskingevär, under tiden de försöker rädda sig undan den översvämmande gruvan, verkligen inte hörde hemma i en Bond-film. Och vi är nog beredda att hålla med.

Läs vidare →

15 juni

Bond-fredag: Octopussy

Titel: Octopussy
Releasedatum: 1983
James Bond: Roger Moore
Bond-brud: Maud Adams (Octopussy)

1983 var ett bra år för Bond-älskare. Dels fick de se Sean Connery återvända som James Bond i Eon-producerade Never Say Never Again (som vi skrev om förra veckan), och dels släpptes Octopussy med Roger Moore. Egentligen var det inte tänkt att Moore skulle återvända som James Bond, hans trefilmskontrakt var slut och Moore själv uppges inte ha varit speciellt sugen på att fortsätta, men eftersom Connery gjorde comeback som Bond i Never Say Never Again så ville filmbolaget ha en stark motpol. Moore fick med andra ord uppdraget igen, och skulle komma att axla rollen som 007 ytterligare en gång innan han lade den åt sidan.

Maud Adams är med för andra gången i en Bond-film, trots att producenterna egentligen inte ville det. Tanken var att Octopussy skulle vara spelad av en indiska, men ingen lämplig skådespelerska hittades. Adams var med i The Man With The Golden Gun, vilket var en annan anledning till att producenterna inte ville ha henne som Octopussy. Det finns fler likheter med just The Man With The Golden Gun, för övrigt, exempelvis att det är två svenska skådespelerskor med. Octopussys högra hand Magda spelas nämligen av svenskättade Kristina Wayborn, medan Adams delade filmduk med Britt Ekland i The Man With The Golden Gun.

Läs vidare →

1 juni

Bond-fredag: For Your Eyes Only

Titel: For Your Eyes Only
Releasedatum: 1981
James Bond: Roger Moore
Bond-brud: Carole Bouquet (Melina Havelock)

Med For Your Eyes Only ville producenterna gå tillbaka till en mer jordnära och klassisk typ av Bond-film efter att ha spårat ur lite grand i föregående Moonraker. Inga urspejsade rymdfärder eller galna undervattenskomplex den här gången alltså.

En brittiskt spionbåt, St. Georges, förliser och sjunker till Joniska Havets botten efter att av misstag ha bärgat en vattenmina. På båten finns ATAC – ett system som det brittiska försvarsdepartementet använder för att kontrollera och koordinera den kungliga flottans missil-u-båtar. Bond är så klart rätt man att hitta ATAC-modulen och föra den i säkerhet innan Sovjet kan lägga sina iskalla labbar på den.

Läs vidare →

25 maj

Bond-fredag: Moonraker

Titel: Moonraker
Releasedatum: 1979
James Bond: Roger Moore
Bond-brud: Lois Chiles (Holly Goodhead)

Moonraker är eventuellt den mest hatade Bond-filmen av dem alla, möjligen undantaget George Lazenbys bidrag till serien. Filmen tar James Bond till rymden, för Hugo Drax (Michael Lonsdale) tänker utrota mänskligheten och starta om, en intrig vi känner igen från The Spy Who Loved Me. Att hela spektaklet slutar med en lasertät rymdstrid gör inte saken bättre i mångas ögon, och visst är det väl förståeligt. Nej, Moonraker mottogs inte direkt med öppna välvilliga armar från kritikerna när den släpptes 1979, i kölvattnet på Star Wars, men det spelade möjligen mindre roll: fram tills GoldenEye släpptes var det nämligen den Bond-film som drog in mest pengar. Bara en sådan sak.

Jaws, jätten med garnityren, återkommer i Moonraker och blir rentav snäll på slutet, för att han har blivit kär i en kort liten tjej. Det är en av de mer bisarra vändningarna i en Bond-film, men den har sin förklaring: väldigt många yngre tittare skickade brev till filmbolaget och bad om att Jaws skulle bli god, för de gillade karaktären helt enkelt. Han återvänder inte i Bond-serien efter Moonraker, vilket är lika bra det.

Läs vidare →

18 maj

Bond-fredag: The Spy Who Loved Me

Titel: The Spy Who Loved Me
Releasedatum: 1977
James Bond: Roger Moore
Bond-brud: Barbara Bach (Anya Amasova, XXX)

Intrigen till The Spy Who Loved Me känner vi igen. Superskurk, här megalomaniske Stromberg, roffar åt sig atombomber för att lura Öst och Väst att det faktiskt är dags för krig – You Only Live Twice någon? Det åsido, The Spy Who Loved Me är en nyckelpunkt i Bond-serien, för där Moores Bond har flaxat lite under Live And Let Die och The Man With The Golden Gun, hittar såväl han som serien sin inriktning i The Spy Who Loved Med. Allt blir större, maffigare, och mäktigare i och med det här, med visuellt snyggare produktioner som ofta håller förvånansvärt bra idag, och ja – mer gadgets som spränger saker, något vissa tycker är en nackdel i Bond-serien.

Som om det inte vore nog så fick man inte göra den The Spy Who Loved Me som önskades, för skurken skulle egentligen ha varit SPECTRE och Blofeld, inte galningen Stromberg. Den pågående dispyten kring Thunderball var dock inte avklarad här ännu, och eftersom SPECTRE och Blofeld var med där ville man tydligen inte riskera att filmen stoppades i väntan på en lösning i frågan.

Det gick dock bra för The Spy Who Loved Me så det är inte så konstigt att man valde den här vägen direkt. Två saker till, innan vi plockar filmen i bitar. Först, det är här Harry Salzman hoppar av Bond-tåget, av ekonomiska och personliga skäl. Vidare, The Spy Who Loved Me introducerar Jaws till Bond-mythoset, och lägger till och med upp för att han ska återkomma i en senare film, vilket han också gör. Det hör inte direkt till vanligheterna för James Bond-filmerna!

Läs vidare →

11 maj

Bond-fredag: The Man With the Golden Gun

Titel: The Man With the Golden
Releasedatum: 1974
James Bond: Roger Moore
Bond-brud: Britt Ekland (Mary Goodnight), Maud Adams (Andrea Anders)

Från förra veckans ganska mediokra Live And Let Die till en film som återfinns på både Alexanders och TDH:s topplista över de bästa Bond-filmerna – The Man With the Golden Gun. Filmen fick dock ett väldigt ljummet mottagande när den släpptes och anses konstigt nog vara minst Bond av alla Bond-filmer, vilket vi inte riktigt kan hålla med om.

Hur som helst, filmen tar sin början med att Bond får en guldkula signerad “007” postad till sig. Man misstänker direkt lönnmördaren Francisco Scaramanga och Bond ger sig av på nya äventyr, återigen till de asiatiska breddgraderna. Här dras han, som vanligt, in i en rejäl soppa – denna gång beståendes av en kortvuxen man, en ståltandad mördarmaskin, två svenska Bond-brudar samt en antagonist med tre bröstvårtor.

Detta är också den sista filmen som Albert R. Broccoli och Harry Saltzman gjorde tillsammans innan Saltzman, på grund av ekonomiska bekymmer, sålde sin halva av produktionsbolaget efter filmens release.

Läs vidare →

4 maj

Bond-fredag: Live And Let Die

Titel: Live And Let Die
Releasedatum: 1973
James Bond: Roger Moore
Bond-brud: Jane Seymour (Solitaire)

Roger Moore gör debut som James Bond i en ganska annorlunda rulle. Blaxploitation, droghandel, Harlem och krokodilhoppande kombineras med voodoo och tarotkort. Inte heller är skurken någon klassisk Bond-bov, istället är Dr. Kananga i själva verket en ambitiös heroinlangare med storslagna planer. Här introduceras även pajaskaraktären sheriff J.W. Pepper, vilket i sig är ett lågbottenmärke.

Och Roger Moore då? Jo, han sätter sin egen prägel på debutfilmen (liksom alla påföljande), ibland lite extra mycket. Ett väldigt bra exempel på hur Moore gör Bond till sin egen karaktär är det konstanta cigarrökandet, lite mer klass än Connerys cigarettälskande gestaltning.

Filmen fick blandad kritik men drog in vagnslaster med pengar. Med lite vilja är det lätt att förstå varför.

Läs vidare →