Nutopia

Arkiv för
Ubisoft

8 juni

E3: Ubisofts presskonferens


Sällan får de lite mindre utvecklarna samma uppmärksamhet som de tre stora (Nintendo, Microsoft och Sony), så låt oss ta en titt på vad Ubisoft gjorde med sin presskonferens under E3. Läs vidare →

7 juni

E3: Microsofts presskonferens


Microsofts presskonferens skiljer sig lite från både Nintendo och Sonys så tillvida att de inte har någon ny hårdvara att prata om, och det märks. Här blir det nämligen en dryga 90 minuter lång tillställning om spel, spel och åter spel. Både på gott och ont. Läs vidare →

7 maj

22 mars

Facebook-spel är inget för Bioware


Sociala spel blir en allt vanligare syn när ett nytt spel ska lanseras. Ett exempel på den trenden var Project Legacy inför Assassin’s Creed: Brotherhood. Där lyckades man länka samman de två spelen på ett fördelaktigt sätt. Genom att spela Project Legacy låste man upp saker i Assassin’s Creed: Brotherhood. Facebook-spelet blev helt enkelt en hype för det kommande spelet, men det tog inte slut där. Efteråt kunde man använda Facebook för att träna sina lönnmördare fortare än i spelet. Ubisoft gjorde det mesta rätt i hur de lanserade sina två spel. Bioware har tyvärr inte riktigt greppat det där ännu. Läs vidare →

6 december

Spelbranschens ekonomi del 3: temperaturen på datorspelsbranschen

Spelbranschens Ekonomi är en serie i fyra delar skriven av gästbloggaren Martin Birkeldh. Martin som annars driver sajten aktiefokus.se ger oss här insikt i hur det egentligen fungerar bakom kulisserna i spelföretagens värld.


Det finns en anledning till att datorspel är våldsamma. Det är en slags avspegling av den hårda verklighet där några få kammar hem storkovan. I förra delen såg vi hur man som spelutvecklare tjänar pengar, men att det är förläggaren tar den ekonomiska risken i kombination men tar även den egentliga uppsidan. Läs vidare →

27 november

5 augusti

"Kinect är framtiden"


Om man vågar tro på Ubisofts interna Kinect-expert, Frederic Blais, så är Microsofts kamerakontroll framtiden för spelbranschen. Blais säger i en intervju med tidningen Xbox World 360 Magazine att dagens rörelsekontroller, som exmpelvis wiimoten, bara är första steget mot en helt kontrollerfri miljö, alltså att man slipper sitta med något slags don i händerna. Läs vidare →

10 februari