Mojangs nya spel, Scrolls, höll tidigare på att bli stoppat av Bethesda för att den amerikanska speljätten inte tyckte om namnet. Mojang och Bethesda har sen dess kommit överens om att Mojang får använda namnet sålänge de lovar att inte göra ett spel som liknar Bethesdas Elder Scrolls-serie. Jag gick till Mojang för att testa Scrolls och se hur likt det är.
Jag glider in på Mojangs kontor på Södermalm i Stockholm och möts av precis vad jag förväntade mig. Ett stort kontor som liknar en lägenhet, massor med datorer, mängder med priser, och några få utvecklare. De flesta Mojangstas var iväg på GDC och vi var bara två som kom för att testa Scrolls.
Efter en kort rundtur av Daniel Kaplan satte vi igång. En Mac och en PC stod uppriggade på var sin sida om bordet, jag valde laptopen av vana och så körde vi igång.
Scrolls är ett strategiskt spel där du spelar kort för att frammana enheter och magiska effekter på ett slagfält.Du och din motståndare väljer var sin kortlek, sen spelar ni i turordning ut korten och flyttar enheter på brädet. Efter varje drag attackerar dina enheter. Först att förstöra 3 idoler, stenstoder i slutet av varje rad på brädet, på motståndarens sida vinner.
Så enkelt är det. Men lätt är det inte. De enkla reglerna och möjligheten till att skapa egna kortlekar gör att spelet kan vara ordentligt strategiskt och varje runda kan kräva ganska mycket tänkande.
http://youtu.be/2E8HeE4ZgmA
Bethesda kan lugna sig med att Scrolls inte har ett dyft gemensamt med deras spelserie. Det är inte heller ett dugg likt Minecraft. Scrolls härstammar mer från analoga kortspel och brädspel än deras digitala jämlikar. Det har en bra bit kvar innan det är färdigt, och det känns, men det finns också potential så det räcker.
Kort sagt så kommer vi fortsätta hålla koll på Mojang. Men det blev ingen förvånad över eller hur?