Arkiv för Bethesda

13 mars

Mojang jobbar vidare på Scrolls

Jesper Bylund

Mojangs nya spel, Scrolls, höll tidigare på att bli stoppat av Bethesda för att den amerikanska speljätten inte tyckte om namnet. Mojang och Bethesda har sen dess kommit överens om att Mojang får använda namnet sålänge de lovar att inte göra ett spel som liknar Bethesdas Elder Scrolls-serie. Jag gick till Mojang för att testa Scrolls och se hur likt det är.
Mojangs logo
(mer…)

14 februari

Därför kan du se Morrowind från Skyrim

Thord D. Hedengren

Kommer ni ihåg det där om att man kan se delar av Morrowind och Cyrodiil i The Elder Scrolls V: Skyrim? Bethesdas Todd Howard har förklarat varför, till Kotaku:

The reason they are there – and I will not say if we are or are not using them in the future – is when we first built the landmass for Skyrim we knew we were going to have these tall mountains.
And what can you see see? We have views early in the project where you can see into the [neighbouring] province from the other game. We needed to have something [there].
It’s not high detail. If you walk there, from a distance it’s…yeah, the stuff is there. And the thinking is, maybe we’ll use it one day, but our larger worry was, I’m going to climb up on top of a mountain and look that way. What will I be able to see there? We try to cover all those angles as much as we can.

Så vad Howard säger är att landmassorna finns där för att du måste se något när du står på toppet av ett berg, men också att det finns möjlighet att använda områdena i framtiden. Tyvärr ska vi nog inte hoppas för mycket.

8 december

PlayStation 3-versionen av The Elder Scrolls V: Skyrim har fortfarande grava problem för vissa, och den senaste patchen var tydligen inte lösningen. Så här gör du det bästa av situationen, berättar Bethesda.

21 november

Bethesda ska ha skeppat ut över 7 miljoner exemplar av The Elder Scrolls V: Skyrim, vilket är släppt till PC, Xbox 360 och PlayStation 3. Därför är det kanske inte så förvånande att Valve rapporterar nytt Steam-rekord på antal samtidiga spelare: 280 000. Årets spel tro?

18 november

Nörderiet vet inga gränser

Rickard Olsson


Bethesda kastade tidigare i februari ut en halvseriös ”tävling” där de som födde ett barn 11/11/11 (Skyrims släppdatum) och döpte det till Dovahkiin skulle få gratis spel från Bethesda livet ut. Självklart föddes det barn den dagen, och lika självklart var några av föräldrarna tillräckligt nördiga för att genomföra det. Säg hej till Dovahkiin Tom Kellermeyer, som antagligen rymmer hemifrån när han är gammal nog för att förstå.
Så oerhört töntigt. Om något så ska ju ungen heta Gears of War.

16 november

Det är lite no shit-varning på det här, men Bethesdas Pete Hines har twittrat att en patch till alla tre versionerna av The Elder Scrolls V: Skyrim är på gång. I väntan på att den släpps så uppmanar Hines alla att kontakta utvecklaren beträffande eventuella buggar. Och ja, det finns ett gäng.

Det är inte bara Xbox 360-versionen av The Elder Scrolls V: Skyrim som verkar drabbad av problem, nu dyker det upp uppgifter (här till exempel) om att spelet laggar rejält på PlayStation 3 om sparfilen passerar drygt 5 MB. Vilket den gör snabbt. Bethesda har inte kommenterat ännu.

14 november

2

Installera inte The Elder Scrolls V: Skyrim på din Xbox 360

Thord D. Hedengren

Bethesda har tydligen en bugg som gör att vissa texturer inte blir så tjusiga som sig bör om du har installerat The Elder Scrolls V: Skyrim på din Xbox 360. Så här skriver man på det officiella forumet:

Skyrim uses a lot of dynamic streaming systems, including textures. We’ve seen a few reports of certain textures temporarily scaling down on the Xbox 360, and not scaling back up. We have verified that this issue does not occur when playing off the disk and when the game is fully cached (not installed). Skyrim makes heavy use of the Xbox 360 caching system, and caches over the normal course of play while in menus or interiors. This cache can be wiped when other games are played or when the user manually removes it. We’re working on a solution in the next title update for those who have installed the game.

Undertecknad har installerat, så frågan är nu om man ska avinstallera spelet och lira från skivan istället? Vi får se om jag orkar.

28 september

Bethesda och Mojang slåss om Scrolls

Thord D. Hedengren


Mojangs kommande kortspel Scrolls kanske får heta något annat, för Bethesda har gått så långt att de dragit företaget till domstol över varumärket. Naturligtvis menar man på att det är för nära företagets egna Elder Scrolls, vilket känns lite sniket måste jag säga. Mojangs Markus Persson är förstås överlycklig, som synes från hans tweet ovan.

27 september

1

Bethesda utesluter inte Wii U – men hoppas inte på Skyrim

Thord D. Hedengren

Bethesdas PR-typ Pete Hines har pratat med Official Nintendo Magazine UK och sagt att Wii U-spel ”definitivt är möjliga i framtiden”. Hines pratar om att företaget tittar på alla plattformar, men bara stödjer de som faktiskt klarar av de spel företaget vill göra. Däremot betyder inte det här att The Elder Scrolls V: Skyrim kommer till Wii U, snarare tvärtom. Hines påpekar att det är väldigt mycket jobb att göra ett spel till flera plattformar, och att det dessutom är en väldig massa lokalisering som måste testas för varje format. Så nej, inte så troligt till Wii U då.
VG247 läste Nintendo-blaskan åt oss.

Äldre Inlägg »
Sida 1 av 2