På åttio- och början på nittiotalet, långt innan gamefaqs.com fanns så var det många muntliga spelmyter som cirkulerade bland kidsen i mitt kvarter. Någon hade en polare som visste någon som hade hoppat över flaggstången i Super Mario Bros. (Jo! Det är säkert!)
Något som gav vatten på de små kvarnarna var att flera av spelen på den tiden hade hemliga koder för att låsa upp liv, vapen och hoppa mellan banor. Och om man var en hardcore-spelare så hade man en anteckningsbok där man höll koll på alla grymma koder och trix. Jag kan idag fortfarande, 10-15 år senare, komma ihåg flera av koderna. Om man till exempel skrev ”Funds” i Sim City så fick man en rejäl ökning i stadens kassa, och om man skev ”May” som namn i ett bilspel så blev man odödlig om jag inte minns fel. Men bäst av alla koder från den tiden var Konamis universalkod (upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A).
Koden, som blev känd som Konami-koden, introducerades 1986 med det skitsvåra rymdskjutarspelet Gradius, knappast en dans på rosor om man säger så…
I Gradius kunde man låsa upp alla vapen så att vi vanliga dödliga hade en uns av möjlighet att klara spelet. Sedan dess har koden levt kvar i flera av Konamis, och även flera andra utvecklares, spel långt in på PlayStation-eran, men där är knapparna B och A utbytta med X och cirkeln – själva trycksekvensen är dock den samma.
Koden används inte bara i spel nu för tiden utan även som påskägg på flera webbplatser för att flörta med generationen som en gång hade anteckningsblock fulla med sådana här saker. Ett exempel är Facebook (följ Spelbloggen /egenreklam), där en lökig lensflare dyker upp så fort koden är inskriven. Meningslöst? Absolut! Men Konami-koden är lika aktuell 23 år senare.