Posterspelet för iPad i synnerhet (men även till iPhone) var Infinity Blade, utvecklat av Chair på Unreal-motorn och utgivet av inga mindre än Epic själva. Det gick så långt att spelet fick demonstreras på en av Apples keynotes, bara en sådan sak.
Uppföljaren (45 kr på App Store, universal) heter kort och gott Infinity Blade II och ter sig, efter en dryg timmes spelande, som mer av samma sak. Eller om vi säger så här, du kommer verkligen känna igen dig. Först när du startar originalet igen inser du att uppföljaren faktiskt är ett rejält steg framåt visuellt, och putsat spelmässigt. Dessutom får vi röstskådespeleri och ett, hör och häpna, försök till story!
Köpa eller inte köpa? Gillade du ettan (också 45 kr och universal), eller actionspel i allmänhet så är det klart att du ska köpa Infinity Blade II. Tro bara inte allt tugg om ”mästerverk” och dylikt, eller att det här är iOS-spelet som en gång för alla gör slarvsylta av Super Mario-generationens bärbara spelmaskiner. Nej, så är det inte – men det är sannerligen ett tecken på vad som komma skall, och det finns orsak till oro i Sonys och Nintendos styrelserum.
Jag spelar vidare, inte överdrivet imponerad eller på något sätt frälst. Men så tyckte jag att föregångaren var rätt seg och styltig också – Infinity Blade II lider av samma problem.