Ridge Racer. Det finns mycket att säga om denna numera helt slutkörda bilserie. Som att det var det första riktigt vräkiga bilspelet som visade vad PSone gick för, som kunde säljas för 4-500 kronor och bara innehålla någon enstaka bana/bil, som länge levde på sina initiala framgångar. Men det är slut nu, fullständigt. I våras testade jag undermåliga Ridge Racer till Nintendo 3DS, nu är det Ridge Racer till PS Vita som får smaka på kängan istället.
PS Vita, ny hårdvara, mer kraft, större skärm, bättre kontroller. Vad kan gå fel? Ridge Racer! På ett sätt har Namco Bandai kanske tänkt rätt ändå. Det säljs lite billigare än flera andra spel till formatet för att det från början bara innehåller en handfull bilar och banor, men man ville att så många som möjligt skulle ta sig råd och inhandla det för att dra igång online-communityn.
Blev det något av det? Ingen aning, för så ingående orkar jag helt enkelt inte med skiten. Menyerna är flashiga och överskådliga om än lite flummiga. Lättare inställningar och val av bil plus bana och vi är redo att köra mot världen. Men sedan går det käpprätt åt helvete.
Förutom att Ridge Racer är just Ridge Racer med snudd på noll känsla och obefintlig fysik så hackar sig spelet fram med allt mellan irriterande till rent kass bilduppdatering. Är det ett skämt, undrar jag? Tyvärr inte.
Hur fan kan Namco Bandai kräka ur sig något sådant här, kvalitetstesta skiten och anse det vara tillräckligt bra för att släppas? Jag fattar inte. Helt plötsligt framstår universums gåtor som lite mer gripbara.
Kan nyss nämnda studio fixa det här i kommande uppdateringar? Jag vet inte. Kanske. Men tills de gör det, lägg pengarna på något annat. Vad som helst. Bara inte det är Ridge Racer till PS Vita.
Är spelet importvänligt? En del japanska kan möjligen ställa till det en aning även om de större menyerna är på engelska. Men vem bryr sig? Det är ju för fan inte spelbart.