Nutopia

Veckans spel #20: Det ultimata krigsvapnet

Veckans spel är en artikelserie på Spelbloggen där triaden med gästbloggare lyfter fram ett spel varje vecka. En bloggare, en post, ett spel – det är den enda begränsningen.


Den Asylianska staden står i lågor. Himlen är täckt av skräckinjagande drakar samtidigt som en imponerande armada med katapultbåtar belägrar hamnen. Det otänkbara har hänt, kungariket Mokai har förklarat krig. Stadens drakryttare flyger ut ur det kungliga stallet för att slå tillbaka mot hotet.

Kan ni koppla ovanstående textstycke till ett spel? Om ni inte kan det så är det faktiskt inte helt oväntat. När ett spel i detta informationssamhälle innehar ett mediokert betygssnitt på 53 utav 100 (enligt Metacritic), är det många som avfärdar spelet utan att ha testat det. Det är förståeligt, men just i detta fall är det beklagligt. Spelet jag syftar på är det bespottade Lair till PlayStation 3, den kanske mest förbisedda och underskattade titeln av denna konsolgeneration.

Lair som på pappret borde tilltala ungefär nio av tio spelnördar sågades och glömdes bort av egentligen en enda orsak, nämligen den trasiga Sixaxis-kontrollen. Den idiotiska idén att låta hela spelkontrollen nästan uteslutande använda sig av Sixaxis, resulterade i att titeln nästintill blev helt ospelbar. Kritiken var såpass enorm att Sony beslöt sig för att trycka upp en förklarande kontrollguide för att spelrecensenterna inte skulle “missförstå” styrningen. Guiden publicerades med den charmiga rubriken Open your mind and hands for something very different.

Men förutom kontrollen fick spelet överlag väldigt positiva intryck. Det var skarpt grafikmässigt, hade några extremt storslagna scenarion och innehöll orkestrerad musik som fortfarande är bland det mäktigaste man kan höra på en PlayStation 3. Nu kanske ni tänker, varför fixade de inte den förbannande kontrollen? Svaret är att de faktiskt gjorde det, men det var försent för att rädda spelets anseende eller ödet för utvecklarstudion bakom spelet, Factor 5.

Nästan ett år efter spelets release släpptes en uppdatering som möjliggjorde att man kunde styra spelet med de gamla hederliga analoga spakarna, vilket förändrade allt. Det var först då jag själv vågade pröva spelet och blev till min stora överraskning väldigt imponerad. Tänk er själva att flyga runt med en drake, för att sedan dyka ner i ett kaotiskt slagfält med tusentals soldater som ramlar som tändstickor när man närmar sig. Det är kort och gott underbart.

Om ni känner att ni vill testa något annorlunda och spännande för en billig peng, tveka inte att titta närmare på titeln. För vem vill inte inte ta kommandot över det ultimata krigsvapnet som förpackning för spelet så fint antyder.

Linus Josephson

Linus Josephson - Webbkreatör och grafisk formgivare från Stockholm. Driver den nischade spelbloggen Sugoi, skriver för svenska Eurogamer samt sammanställer vacker spelkonst för speltidningen LEVEL.

Kommentarer

  • Så sjukt underskattat spel och då spelade jag det innan kontrollen var “fixad”. Det var egentligen inget fel på sixaxis-kontrollen utan det råkar bara vara samma problem för samma människor som inte klarar av att spela Wii spel. Dvs de har inte förstått hur man spelar.

    Bara för att du kan flaxa dina händer fram och tillbaka 60 gånger per minut betyder det inte att det fungerar med rörelsekontroller. Spelet är inte begränsat av dig utan du är begränsad av spelet och tills dess att folk förstår den här skillnaden kommer de fortsätta att klaga på alla olika rörelsekontroller som vi kommer se både nu och i framtiden.