Nutopia

Skapa rätt karaktär – Del 2 i Spelbloggens guide till Dragon Age: Origins

1

Den första delen i Spelbloggens guide till Dragon Age: Origins om vad du skulle göra innan du började spela Dragon Age: Origins. Nu är det dags för dig att sätta igång spelet och skapa din karaktär. Nyckeln till detta ligger i att välja ett yrke och sedan bygga övriga saker runt det.

Varje yrke har några grundegenskaper som är viktigare än de andra och har du spelat rollspel förut kommer du känna igen dig. Strength bestämmer vilka vapen och rustningar du orkar använda, samtidigt som den också avgör hur stor skada dina attacker gör. Dexterity visar hur väl du undviker attacker och avgör även i vissa fall vapenskadan (till exempel för pilbågar). Willpower är grundegenskapen för den som vill utnyttja förmågor eller besvärjelser eftersom den sätter gränsen för hur många som kan användas. Magic i sin tur bestämmer enbart hur kraftfulla besvärjelserna är, men för icke-magiker kan den vara till nytta om olika brygder ska användas eftersom värdet avgör hur kraftfulla de är. Cunning är karaktärens listighet och används främst av färdigheterna. Slutligen har vi Constitution som bestämmer din motståndskraft och stryktålighet.

Hängde du med? Bra. Det finns tre övergripande områden: krigare, tjuv och magiker.

För dig som gillar våld: krigaren

Som krigare väljer du mellan att göra mycket skada eller att försvara dina följeslagare. I det första fallet är det tvåhandsvapen som gäller – och den förmågan du helst vill ha är Critical Strike. Karaktären måste dock ha hög Strength för att få den, men det är okej eftersom det är grundegenskapen du bör lägga de flesta poängen på när du ökar i level.

5

Fokuserar du istället på att försvara följeslagarna är det vapen och sköld som gäller. Visserligen gör du mindre i skada men det kompenseras av att du får bättre försvar. Det är praktiskt eftersom tanken är att det är du som ska ta stryk istället för dina följeslagare. Med hjälp av förmågorna Taunt och Threaten kommer fienderna att fokusera sina attacker på dig. Grundegenskapen du fokuserar på är Constituition eftersom den gör dig mer stryktålig.

Rent generellt är dvärgarna de bästa krigarna, de får bonusar i rätt grundegenskaper. Dessutom har de en naturlig bonus att motstå magi, vilket gör att karaktären får ett grundskydd mot magikers besvärjelser. Människor får även de bonusar, om än i lägre utsträckning, som också kan fungera bra. Alver däremot får inga bonusar som hjälper en krigare alls. Undvik.

För dig som är ljusskygg: tjuven

En tjuvs största styrka är ta sig till platser som ingen annan kan. Deras förmågor låter dem stjäla utrustning och smyga sig förbi vakter utan att starta strider. Det är dessutom bara en tjuv specialiserad på låsdyrkning som kan öppna skattkistorna som förekommer i spelet. Vill du ha gott om pengar och utrustning är det med andra ord tjuv du ska spela.

Tjuvarnas viktigaste grundegenskaper är Dexterity och Cunning, men även andra egenskaper kommer till användning. Människan är det lämpligaste valet för en tjuv eftersom hon får bonus i de flesta grundegenskaper. Spelar du en tjuv som även ska vara i främsta stridsledet kan även dvärgen vara ett bra val. Precis som för krigare är alven inte alls rekommenderad för yrket.

Värt att notera är att tjuvarna har förmågan Lethality. Den gör att du kan använda Cunning för att avgöra skadan. Försök skaffa den här så kan du använda dina poäng mer fokuserat.

I strid har tjuvarna främst två sätt att slåss på: med två vapen eller med pilbågar. Krigare kan visserligen också göra det, men ska du bara spela igenom Dragon Age: Origins en eller ett par gånger föreslår jag att du fokuserar på vad som särskiljer yrkena från varandra.

Fokuserar du på två vapen befinner du dig ständigt i närstrid, vilket gör att du utöver Dexterity och Cunning behöver investera poäng i både Strength och Constitution. Du bör dock få upp din Dexterity tillräckligt högt så du kan skaffa dig förmågan Dual-Weapon Mastery. Med den kan du hålla ett stort enhandsvapen i din andra hand, istället för den lilla dolken. På så sätt gör du mer skada på fienderna.

4

I avståndsstrid bör du sträva efter att skaffa förmågan Arrow of Slaying. När den används och din attack träffar gör du automatiskt en kritisk träff, vilket resulterar i massiv skada. Förmågan Sneak är också fördelaktig eftersom du kan smyga förbi fienderna och sedan anfalla dem bakifrån medan dina följeslagare stormar fram mot fienderna. Lyckade bakhåll gör extra skada, glöm inte det!

För dig som vill ha möjligheter: magikern

Skälet till att spela magiker ligger i att de är betydligt bredare än de två tidigare klasserna eftersom det finns många olika magiska inriktningar. Du kan vara en kraftfull artillerist, en helare eller någon som gör följeslagarna mer effektiva i strid – för att nämna några exempel. Till skillnad från övriga yrken behöver du aldrig tänka på vilka grundegenskaper du ska fokusera på: höj alltid Magic och Willpower! Inga andra grundegenskaper har någon större betydelse. På grund av det är alven det enda fördelaktiga valet för en magiker.

När du skapar en magiker är det bra om du direkt planerar för vilka följeslagare som du kommer att använda dig av i spelet. På så sätt vet du hur magikern ska specialiseras för att få ut det mesta och bästa från följeslagarna. Det kräver dock att du spelat igenom spelet åtminstone en gång och är bekant med dina följeslagare. Alternativt läser du den sista delen i vår artikelserie om Dragon Age: Origins som kommer nästa vecka.

3

Du kan även skapa en riktig svärdsmagiker som är bra på att slåss, kan bära en tung rustning och kasta magi. Det kräver dock att du låser upp specialistklassen Arcane Warrior. Det kan du göra vid en tidigare genomspelning tack vare spelets sparfunktioner. Specialistklassen använder dina primära egenskaper för att avgöra hur tunga vapen och rustningar du kan använda. Styrkan ersätts dock inte för skadan, men trots det kan du bygga en kraftfull krigare med den här klassen. Eftersom det är bra med en bredare spridning över grundegenskaperna är det endast här som människan kan vara en mer lämplig kandidat än alven.

Övrigt

Ovan har jag uteslutande talat om vikten av yrkena och i viss mån saker som relaterar till dem. Det finns dock andra saker du bör tänka på när du skapar din karaktär.

I Dragon Age: Origins kommer karaktärens kön påverka vad du upplever. På det lägsta planet ändras dialogerna, men i vissa fall påverkas även handlingen. Ett exempel på hur saker kan upplevas olika är om du väljer City Elf som bakgrund. Som man måste du rädda din blivande fru, medan du som kvinna måste fly från ett slott där du hålls fången. Det här är en fin detalj och ger nyanser till val som annars i spel brukar vara helt triviala.

Är du som jag kommer du vilja att spela Dragon Age: Origins flera gånger för att uppleva så mycket som möjligt av spelet. Sammanlagt finns det sex stycken bakgrunder att välja mellan och de erbjuder alla en möjlighet att uppleva olika inledningar till spelet. Ska du bara spela Dragon Age: Origins en eller två gånger rekommenderar jag dig främst att välja någon av de två dvärgiska bakgrunderna. Dessa ger dig mest speltid och har ett lite starkare manus än de andra. Den mänskliga bakgrunden är troligen den som tar minst tid att komma igenom och som, tillsammans med Daelish Elf, är mest klyschig.

När jag ändå är inne på att uppleva så mycket av spelet som möjligt vill jag tipsa om färdigheten Coercion. Det är den färdigheten du alltid ska höja när du får tillfälle. Med den öppnar du upp nya möjligheter i dialogerna och får tillgång till saker du annars inte skulle fått. Andra färdigheter kan du ha användning av vid olika tillfällen, men det finns ingen som är lika användbar av Coercion överlag.

Med hjälp av ovanstående tips är du nu redo att skapa din karaktär och kan sätta igång och spela. Eller så kan du vänta tills den avslutande delen om de olika följeslagarna publiceras här på Spelbloggen under nästa vecka. Då talar vi lite närmare om de olika följeslagarna du kan få under spelets gång.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer

  • Johan Eklund

    Är det verkligen dokumenterat att en 2H warrior har högre surviveability än en dual warrior? 2H-warrior må kanske ha högre dps, men iom att en dual sätter dex så bör det kompensera genom att dual warriorn är svårare att träffa. Svårare att träffa + tung rustning + fortfarande hög skada (och läckrare kills) bör ju ses som rätt effektivt.

  • Spelbloggen, var är min möjlighet att prenumerera på kommentarerna? :-(

    I alla fall, givetvis kan du bygga en mycket överlevnadsstark karaktär med dual weapon, bra rustning och hög dexterity. Ovanstående är bara de bredaste lösningarna – och det går att skapa många fler variationer.

    Den stora fördelen med tvåhandsvapen i min mening är dock att du med den större skadan kraftigt decimerar fältet av fiender, vilket minimerar risken att bli skadad med betydligt mer än en höjning i Dexterity. Might before flight, så att säga. För en rogue som kör på två vapen är det definitivt att rekommendera, men om du bara ska spela krigare en gång rekommenderar jag tvåhandsvapen. Jag märkte själv hur mycket dödligare karaktären blev tvåhandsvapen än min karaktär med två vapen gav mig möjlighet till.

  • @Robert
    Det var ett j-a tjat. ;) Men okej, nu finns det en sådan också. Kolla här.

  • Måste ju tjata så jag inte missar kommentarerna… Som den här! ;)

  • Erik

    Själv tycker jag Arcane Warrior är över mäktig… Men det jobbiga är att dom tar undan vapnet när dom gör spells vilket gör dom mycket svagare.