Nutopia

Indiespel till Xbox 360 – vecka 49, 2009

Xbox 360 Indie vecka 49

Oj oj oj! Det här är kanske den bästa indieveckan någonsin. Av veckans fyra spel är det endast ett enda som inte triggar köpreflexen. Läs vidare för den rafflande fortsättningen innehållandes bland annat automatiska hagelgevär, exotisk volleyboll och den bästa versionen av masken sedan Nokia 3210!

Powa Volley Classic

volley

Det här spelet är en exakt kopia av ett spel jag brukade spela på min Amiga om jag minns rätt. Det var samma charmiga en mot en-upplägg och samma roliga bollfysik som gjorde att du aldrig riktigt visste vad som skulle hända när du tog sats, hoppade och stötte till bollen i ungefär den riktning du ville att den skulle gå. Det här är ett spel som är riktigt skoj att spela mot en kompis, tyvärr är spelets AI inte helt rolighetsoptimerad då den har en tendens att upprepa sig och göra lite för få misstag. Då detta är ett spel där misstagen ofta är roligare än det som går bra blir det förstås lite trist att spela mot en AI som hela tiden tar det säkra före det osäkra.

Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej. Men om du har för vana att sitta med en kompis i samma soffa och spela så är det ett klockrent köp!

Spooky

spooky

Spooky är det enda spelet den här veckan innehållandes 0% magi. Själva spelidén, som går ut på att valla runt olika sorters spöken genom att spela ut deras rörelsemönster mot varandra, är det kanske inget fel på men det hela är tråkigt utfört och spelet blir fort lite för rörigt för sitt eget bästa. Nej, konkurrensen är för hård, det blir inget köp!

Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej.

Squirm

squirm

Jag har länge hävdat att den bästa versionen av “Masken” är den hittar du i Snake på en gammal Nokia 3210. Inget annat mobilspel har fått mig att lägga ner lika många timmar på att bli BÄST i världen på Snake. Men nu har jag faktiskt hittat ett likvärdigt alternativ. Squirm är ett sådant spel som lyckas med konststycket att kännas både väldigt retro och extremt modernt på samma gång. Hela spelet genomsyras av en härligt uppdaterad retro-vibe med snygga high score-listor, avskalade menyer och en sparsam färgpalett som ändå gnistrar och glimmar på ett högst modernt sätt. Ett par olika spellägen lyckas även uppdatera spelets kärna utan att för den skulle tappa det som gör originalet till en klassiker.

Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej. Men hade det inte varit för att jag precis bränt alla mina pengar på en sprillans ny MacBook Pro så hade jag nog slagit till!

Boom Chick Chick

boomboom

Spelets titel anspelar på det välkända ljudet av en hagelbössa som avfyras och sedan laddas om. Ni vet vad jag menar, eller hur? Boom Chick Chick ser vid en första anblick ut som en kopia av I MAED A GAM3 W1TH Z0MB1ES!!!1, ett av indiekanalens mest populära spel, men visar sig vara något helt annat även om de båda spelen har mycket gemensamt i form av liknade grafisk stil och ungefär samma sorts extremt blodiga och våldsamma humor.

I Boom Chick Chick är ditt uppdrag att skydda en “orb” som massvis av aldrig sinande monster försöker stjäla. Du gör detta genom att skjuta dem förstås, men det som är lite speciellt är att du inte skjuter själv, det gör spelet åt dig. Vad du däremot gör är att välja vilket vapen som ska användas och här gäller det att beroende på antalet monster samt avståndet mellan dig och den du vill skjuta att välja rätt mellan hagelbössan, som passar bäst i närstrid, och krypskyttegeväret, som prickar dem som befinner sig längre bort. Det finns även ett mellanalternativ i form av en automatkarbin. Samtidigt som du skjuter monster för fulla muggar kan du samla poäng som låter dig nyttja spelets specialare, till exempel en motorsåg för lite snabba killz eller ett health pack om du är skadad.

Spelets automatiska skjutande gör att du kan koncentrera dig på att göra strategiska vapenval, samla poäng och skydda det som ska skyddas istället för att frenetiskt hamra på skjutknappen. Det här gör att spelet får ett härligt flow och i kombination med rolig grafik, passande musik och helskön kontroll får du ett spel som du vill fortsätta spela när trial-tiden går ut.

Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Ja!

Sammanfattning

Bra indievecka! Och tur är nog det för nästa vecka tänkte jag köra en julspecial och bara testa spel med jultema. Indiekanalen svämmas just nu över av julspel och om jag får gissa är nog alla julspel helt och hållet värdelösa. Men man vet aldrig, kanske får jag mig en överraskning!

Ola Skoog

Spelnörd som till vardags jobbar på utbildningsföretaget Cornerstone. När han inte spelar spel brukar Ola leka med sin katt, läsa för många magasin, bli salongsberusad och lyssna på (idol-)Agnes eller Teenage Fanclub. I bästa fall allt på en och samma gång.

Kommentarer