Nutopia

Indiespel till Xbox 360 – vecka 4, 2010


Hurra! Två spel värdiga mina pengar, det var inte igår! Den här veckans indieskörd bjuder faktiskt på tre spel med någon sorts värde. Och förutom renodlat spelvärde levererar indiekanalen även en riktigt ruggig skräckupplevelse.

Arkedo Series 02 SWAP


Trogna läsare kanske minns att Arkedos första spel, ”Jump”, var ett av de första spelen som belönades med en köpstämpel, och nu när både del två och tre finns ute visar Arkedo att de även fortsättningsvis valt att lägga ribban ganska många steg högre än konkurrenterna. ”Swap” är en härlig blandning av Tetris och Bejeweled och som ni säkert förstår leder det här till ett beroendeframkallande och närmast hypnotisk spel som gör det svårt att släppa kontrollen. Det börjar enkelt men blir snabbt väldigt hektiskt och en rejäl utmaning. Det här är ett spel som alla bör testa, det kan bli ert nästa stora tidsfördriv.
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Ja

Arkedo Series 03 PIXEL

Och så var det Arkedo igen då. Från pusselspel till plattformsutmaning då ”Pixel” handlar om att hoppa mellan plattformar, hoppa på monsterhuvuden och hoppa extra högt med hjälp av trampoliner. Klassisk plattformsaction där man även försökt lägga på ett lager av innovation genom lite märkligt detektivarbete. Hoppandet fungerar alldeles utmärkt medan pusselbiten inte riktigt är min tekopp. Spelet får, som ni själva kan se, en miljon bonuspoäng på grund av den fantastiska grafiken.
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Ja

Soul

När blev ni så rädda av ett spel senast att ni bokstavligen hoppade till i soffan? Resident Evil-hundarna kanske? Personligen så är svaret: För ungefär en kvart sen när jag tog mig igenom demoversionen av ”Soul”. Vill inte förstöra upplevelsen för er genom detaljer utan nöjer mig med att rekommendera en omedelbar nedladdning. Spelet i sin helhet är tråkigt och alldeles för oförlåtande men de två första minuterna måste genomlidas av alla!
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej

Avatar Avenue

Att du som utvecklare kan kasta in 360:ns avatarer i dina kreationer borde kunna leda till något bra, men än så länge har det mest lett till riktiga fiaskon. Avatar Avenue är ett av de senaste. Spelet består av en fast kamera som blickar ut över en väg med ett övergångsställe och denna väg knallar massor av avatarer omkring på. Om du vill kan du tuta på dem men jag märkte aldrig att det gjorde någon skillnad. Helt meningslöst.
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej, nej, nej

Sammanfattning

Kul med Arkedo, hoppas verkligen att tillräckligt många spelare lägger en slant för att de ska känna sig motiverade att skapa fler spel med samma höga kvalitet. Risken som finns är annars att Xbox:ens indiespel får en default-stämpel som säger att de är kassa och det skulle vara ett väldigt tråkigt scenario. Om spelarna inte vågar tro att guldkornen finns där om man ger det en chans kommer kanalen förmodligen att självdö.

Ola Skoog

Spelnörd som till vardags jobbar på utbildningsföretaget Cornerstone. När han inte spelar spel brukar Ola leka med sin katt, läsa för många magasin, bli salongsberusad och lyssna på (idol-)Agnes eller Teenage Fanclub. I bästa fall allt på en och samma gång.

Kommentarer