Igår utannonserade Apple den efterlängtade iPad 3 The New iPad. Retinaskärm, 4G, godis – allt det där vi trodde skulle komma, och responsen därefter.
Men namnet. The New iPad.
Förlåt. The new iPad.
Det är en stor skillnad faktiskt.
Varför heter den nya iPaden inte iPad 3 egentligen? Ryktena kring iPad HD var bara fåniga, och även om iPad 2S är konsekvent med iPhonens uppdateringscykler så kan man knappast göra en S-variant när det är den här typen av uppgraderingar. Så iPad 3 borde det alltså ha varit.
Fast nej. Inte alls. Apple tar här det första steget mot en mer enhetlig produktportfölj.
Nästa iPhone kommer inte heta iPhone 5, den kommer bara kallas iPhone. Precis som den nya iPaden bara är iPad.
Egentligen är det inte så konstigt. Det heter inte iMac 12 eller Macbook Air 3, inte sant? På det här viset förenklar Apple, något företaget är väldigt bra på, och stärker produktens varumärke ytterligare. Glasklart och briljant.
Fast inte utan problem, förstås.
– Vilken iPad har du?
– Jag har en iPad.
– Vill du inte ha en snabbare?
– Nej alltså, jag har den nya iPaden.
– Du har iPad 3?
– Nej.
– Jag har iPad 2. Den är snabbare än iPad.
– Fast min iPad är nyare än din iPad 2…
– Jag vill inte prata med dig längre!!!
Störst problem blir det förstås för begagnathandeln. Vilken iPad är det egentligen du säljer? Fast det har alltid löst sig förr, iPod touch har exempelvis ingen tydlig numrering, det är tal om olika generationer. Det är inget Apple bryr sig särskilt mycket om, förstås.
Igår utannonserade Apple den tredje generationens iPad. Den heter iPad.
Jag tror jag gillar det.