E3 är över och den stora bomben var förstås Nintendos nya konsol, uppföljaren till Wii. Med namnet Wii U understryker man dock att det här mer är en vidareutveckling än någonting helt nytt, bortsett den lagom galna kontrollen då. Vi har alla sett den vid det här laget, mötet mellan en klassisk handkontroll och en iPad. Den är inte direkt vacker, Wii U-kontrollen, och det finns ett antal orosmoln vad gäller dess utformning, men man ska aldrig räkna ut Nintendo och deras känsla vad gäller nyskapande produkter inom spelsegmentet.
Det började inte så bra dock. Folk förstod inte att Wii U var mer än handkontrollen, det faktum att det faktiskt står en konsol vid HDTV:n framgick inte riktigt så tydligt som det borde. Avsaknaden av spel på plats samt det faktum att det här, trots allt, var ganska mycket i linje med ryktena kring den nya konsolen fick Nintendos aktie att falla två dagar i rad efter utannonserandet. VD Satoru Iwata förstår kanske inte varför, men egentligen var det väl rätt väntat – för även om rapporterna från mässgolvet är överlag positiva så räcker inte det för att övertyga en hel marknad, och i synnerhet inte en aktiemarknad. Inte blir det bättre när Iwata säger att man måste uppleva Wii U för att förstå dess storhet, och det har inte så många gjort – kan Nintendo inte själva förklara vad spektaklet är så brister det någonstans.
I ärlighetens namn är nog det största problemet kommunikationen. Oklarheterna kring vad Wii U faktiskt var för något på Nintendos presskonferens handlar mest om dåligt manus, och man var inte direkt snabb med att förklara hur det verkligen låg till. Den japanska speljätten har oerhört mycket att lära från Apple när det gäller att utannonsera nya produkter.
Så vad är Wii U för något?
- Wii U drivs av en IBM Power-processor med okänd klockfrekvens.
- Grafikkretsen kommer från ATI och hör hemma i Radeon HD-familjen. Det är dock ett specialbygge för Wii U, och hur mycket minne eller hur kraftfull den är har inte avslöjats ännu.
- Ja, det blir spel i full HD. Rent grafiskt ska den här ta Nintendo upp och förhoppningsvis förbi Xbox 360 och PlayStation 3 i prestanda. Vissa uppgifter gör gällande att Wii U gör detta med råge, men det är definitivt bara ett rykte än så länge. Naturligtvis kan du koppla in din Wii U med HDMI.
- Hur mycket internminne konsolen har är inte känt.
- Wii U stödjer extern lagring via någon av de fyra USB-portarna. Vilken typ av USB-port det rör sig om är inte känt, men gissningsvis är det USB 2, det är trots allt billigare.
- 25 GB ryms på en Wii U-skiva. Formatet är utvecklat av Nintendo (eller en nära partner) och finns inte i handeln idag.
- Wii U är bakåtkompatibel med Wii-spel och tillbehör, men inte med GameCube.
- Konsolen släpps först nästa år, Sega säger våren/sommaren 2012.
- Wii U säljs med ett exemplar av den nya kontrollen. Dessvärre kan bara en ny kontroll vara ansluten till konsolen i taget, övriga deltagare får nöja sig med wiimote, 3DS eller DS för att delta i spelet. Så är i alla fall läget just nu, tydligen har Nintendo inte bestämt sig riktigt ännu.
- Upp till fyra wiimotes eller andra Wii-kompatibla kontroller kan kopplas till basenheten.
- Friend Codes sägs försvinna, men ryktet säger också att Nintendo själva inte har ett onlinesystem – istället får utvecklarna sköta det själva. Inte mycket är sagt här ännu, så vi får vänta och se.
- Priset är förstås inte känt ännu, men Iwata har antytt att Wii U blir dyrare än Wii så räkna med över 3 000 kr i alla fall.
Den nya kontrollen, kallad just detta i väntan på bättre namn (vilket den säkert aldrig får), är ett kapitel för sig.
- Måtten på kontrollen är uppskattningsvis 17,27 cm hög, 26,7 cm lång och 4,57 cm tjock.
- Kontrollen har en tryckskärm i mitten, 6,2 tum stor, med en påstådd upplösningen på 854×480 pixlar – det sistnämnda är dock baserat på analyser av pressbilderna, knappast en särskilt pålitlig källa.
- I knappväg får vi två analoga spakar av cirkeltyp, ett styrkors, XYAB-knappar, L/R- och ZL/ZR-knappar samt start och select. En hemknapp finns också.
- De båda analoga spakarna är av samma typ som på Nintendo 3DS, vilket bemötts kritiskt online då de flesta menar på att man får bättre kontroll med vanliga spakar – hur det är med den saken i verkligheten återstår dock att se.
- Kontrollen är uppladdningsbar.
- Om TV:n blir upptagen kan du fortsätta spela på kontrollens skärm. Och ja, du kan lämna rummet – det är trådlös kommunikation så får du bara en stabil signal kan du fortsätta spela.
- Endast en kontroll kan vara ansluten till konsolen i taget i dagsläget. Detta har kritiserats, motiveringen verkar vara att kontrollen är så pass dyr i sig att Nintendo inte prioriterar stöd av flera. Det skulle också kräva desto mer kräm i konsolen att driva flera kontroller.
- Du kan självfallet använda kontrollen som webbläsare. Räkna även med en mängd olika program utöver spel som använder tryckskärmen. Och hittar du en rolig bild eller ett videoklipp när du använder kontrollen, så kan du skicka det till HDTV:n för större visning.
- Den nya kontrollen kommer inte säljas separat.
Såväl kontrollen som Wii U-konsolen är under utveckling, så hårdvaran på plats var inte färdig. Däremot verkar Nintendo ganska säkra på formfaktorn för kontrollen så de som hoppas på en tajtare sådan blir nog besvikna.
Det är förstås oerhört svårt att förutspå hur det kommer gå för Wii U. Det första, och mest uppenbara, misstaget man kan göra är att vifta bort Nintendo – minns hur tongångarna gick när företaget utannonserade Wii. Skämten om namnet duggade tätt, formatet dödförklarades, men resultatet blev ett annat – varken Xbox 360 eller PlayStation 3 kommer sälja lika många enheter som Wii, och det är precis vad Wii U bygger vidare på.
Å andra sidan, även om Nintendo med Wii U äntligen verkar tillgodose gruppen med gamers, och inte bara sikta på casual-spelare, så har man inte den ideala utgångspunkten bara för att Wii har sålt så bra. Betänk att Wii ofta är den andra eller tredje konsolen i ett hem, och när Wii U kommer ut på marknaden kommer den tveklöst vara dyrast. Köper gamers en Wii U för att ha som förstakonsol?
Vi får se, än så länge vet vi helt enkelt för lite. Låt oss avsluta med Nintendos demovideo, vilken fokuserar på de spelbara koncept som fanns på E3. Videon säger inte så hemskt mycket egentligen, men ger i alla fall en liten inblick i hur den nya kontrollen fungerar och vilken typ av spel som är tänkbara. Utöver de tyngre, häftigare sakerna då.