När svenska Muskedunder Interactive släppte sitt första iPhone-spel på App Store blev det Warp Dash. Ett fartfyllt poängsamlarspel med lätta F-Zero-vibbar, men väl anpassat efter formatet.
I Warp Dash gäller det alltså att slå rekord, om och om igen, och premissen är enkel. Vi väljer ett rymdskepp eller vad det nu ska föreställa och blåser igång. Man flyger fram över ett sterilt och Troniskt landskap och samlar trianglar, dessa inkasserar man sedan mot poäng genom att flyga genom ett av alla de slumpmässigt utplacerade hopp som finns längs med banan. Ju fler trianglar i bagaget desto mer poäng. Men samtidigt går det också snabbare och snabbare.
Självklart finns det hinder också, och dessa kommer man att krascha in i förr eller senare, vare sig man vill det eller ej. Spelet använder tiltstyrning vilket innebär att vi måste vinkla iPhonen åt höger och vänster för att svänga. Som notorisk hatare av denna kontrollmetod är jag inte helt nöjd här heller. Det blir för vingligt och precisionen är som bortblåst i allt för höga farter. Hur det hade fungerat med vanlig knappstyrning vet jag inte, men det hade varit trevligt att se som alternativ i alla fall.
Tre svårighetsgrader finns, varav den sista låses upp mot sju kronor. Det finns alltså endast låg- och mellannivå från start.
Futuristiska Warp Dash är en fräsch variant av alla dessa evighetsspel där man gör samma sak om och om igen, men kontrollen och den chansartade spelmekaniken vid höga hastigheter hindrar mig från att roas några längre stunder.
UPPDATERING: Muskedunder Interactive meddelar nu att via en nära förestående uppdatering kommer spelet att bli lite enklare, något som förhoppningsvis gör det mer spelbart i längden.