Precis som underbara Majora’s Mask så tror jag många har missat Game Boy Color-spelen Oracle of Seasons och Oracle of Ages. Det är synd, för dessa båda äventyr är väldesignade och skickligt producerade, väl värda att uppleva.
Fast det var Capcom-ägda Flagship som utvecklade dem åt Nintendo. Och fast de kom månaden innan Game Boy Advance släpptes och tveklöst hade varit ännu bättre om de fått luta sig på GBA-hårdvaran istället för Game Boy Color.
Spelmässigt känner man igen sig i Oracle of Seasons och Oracle of Ages, det är nämligen samma upplägg och stil som Link’s Awakening. Har du spelat DX-versionen av Links första bärbara äventyr så känner du med andra ord igen dig i de båda Oracle-spelen.
Där de skiljer sig åt är hur de förhåller sig till varandra. Oavsett vilket du spelar först så blir det andra en uppföljare, och slutstriden får du inte uppleva förrän du klarat båda två. Detta löste man med ett lösenordssystem, men man kunde även använda länkkabeln för att utbyta informatin spelen emellan. Genom att ange lösenordet som visades när det ena spelet klarades, så betedde sig det andra spelet lite annorlunda. Ett snillrikt system, som hade kunnat vara ännu mer imponerande om originalplanen hade hållits, nämligen tre istället för bara två. Det blev dock för stökigt att reda ut, så Shigeru Miyamoto – som självfallet var inblandad från Nintendos sida – drog i handbromsen.
Förhoppningsvis får vi se Oracle of Seasons och Oracle of Ages på DSiWare snart, för det här är två sköna spel som bör upplevas. Oavsett i vilken ordning du spelar dem.