The Legend of Zelda: Four Swords Adventures är ett lustigt inslag i Zelda-serien. Spelet släpptes till GameCube men bygger på flerspelarinslaget ur A Link to the Past till Game Boy Advance, där flera spelare kunde hjälpas åt och rädda Zelda från den onde Vaati. I Four Swords Adventures spinner man vidare på det här, och spelet tar oss genom åtta världar på jakt efter Shadow Link, Vaati, och allt som är gott. Spelet ser ut som A Link to the Past, men har uppiffade effekter – det släpptes trots allt efter Wind Waker – och ny musik. Dessutom var det ett co-op-spel i första hand, även om det är möjlig att spela Four Swords Adventures själv.
Zelda och co-op kanske rimmar lite illa, men faktum är att Four Swords Adventures är underhållande. Problemet var bara att hitta spelare nog, för varje deltagare behöver en Game Boy Advance som kopplades in i spelkuben med en länkkabel. Det var förstås inte sådär hemskt lätt att hitta, men hade man utrustningen var det en intressant upplevelse. Alla deltagare springer runt på TV-skärmen, men så fort man går ner i en grotta så spelar man på GBA-skärmen istället. När Nintendo utannonserade Wii U tänkte jag direkt på det här, men den kommande konsolen har dessvärre inte stöd för flera Wii U-kontroller så något nytt Four Swords Adventures lär vi knappast se.
Till skillnad från andra Zelda-spel så är Four Swords Adventures synnerligen linjärt och ganska storybefriat. Målet är att samarbeta för att lösa (oftast löjligt uppenbara) pussel, och hacka sig igenom världarna. Det är rakt på sak och riktigt underhållande, med konstant kamp om rupees. I slutet på varje värld möts man av en boss, och sedan bär det vidare till nästa.
Varje spelare styr en Link, och även om du spelar själv så springer dina kloner efter dig. Anledningen är att Link har splittrats i fyra delar för att kunna besegra ondskan, och så vidare. Storyn är som sagt inte grejen i Four Swords Adventures, samarbetet är allt.
Idag är det svårt att ta sig an Four Swords Adventures, av den enkla anledningen att du faktiskt behöver en GBA per spelare för att verkligen få ut något av spelet. Visst, det är spelbart själv med – GBA-skärmen visas då på TV:n när du går in i grottor – men det är inte riktigt vitsen med spelet. Lyckligtvis kan du knipa Four Swords Adventures till din 3DS och uppleva spelet där, även om det förstås inte är detsamma som GameCube-versionen.
Four Swords Adventures är och förblir en parantes i Zelda-serien, men det är en intressant sådan. Mer sådant, Nintendo!