Arkiv för PlayStation 3

6 juni

Inget The Last of Us 2012

Rickard Olsson


Ett av de kanske allra mest intressanta spelen som visades under E3 var det redan kända och PS3-exklusiva The Last of Us. Vi fick se ett halvlångt spelmoment som visade såväl action som smygande, allt i en läcker och stämningsfull förpackning (kolla själv, videon ovan). Men något spelande blir det inte i år då Sonys Shuhei Yoshida i en intervju med VG247 säger att varken detta eller God of War hinner ut innan årsskiftet.
Så alla ni som är intresserade av dessa spel får snällt vänta i minst åtta månader till, och säkerligen längre än så. Tyvärr, kanske ska tilläggas. Men vi får hoppas att de trots allt inte gör omtalade The Last Guardian sällskap som ett av de mest försvunna spelen någonsin.

Dawnguard i bilder

Rickard Olsson

Det nedladdningsbara extramaterialet till Skyrim, Dawnguard, har förärats med några nya bilder. Ser ju som väntat hyfsat bra ut.

Sony klantar till det på E3

Rickard Olsson


Att PS Vita fått en tuff start med minimala försäljningssiffror, få intressanta spel och en hajp som i bästa fall inte existerar är ingen hemlighet. Man hade i och för sig kunnat tro att Sony då skulle ta tag i det hela och verkligen storsatsa på formatet, framför allt nu under E3. Men vad hände? Var var Vitan under Sonys presskonferens, tillfället då man som allra bäst kunde vända på skutan igen?!
Det pratades lite om ett nytt Call of Duty-spel och man visade lite sekvenser från ett kommande Assassin’s Creed, men det var det. Att maskinen ”snart” stödjer PS1-spel får nog anses vara mer eller mindre en icke-nyhet då de redan utlovat detta sedan tidigare.
Så igen, vad hände? Det verkar, ironiskt nog, inte ens Sony själva veta efter att VG247 pratat lite med Shuhei Yoshida om Vitans frånvaro.
(mer…)

1 juni

Är ni peppade inför Doom 3: BFG Edition?

Thord D. Hedengren

Vi börjar med trailern som utannnonserar Doom 3: BFG Edition till Xbox 360 och PlayStation 3:

Så i korthet, mer av allt i den här versionen av Doom 3, vars grafik är anpassad för såväl Xbox 360 som PlayStation 3. Det är dock inte bara nya banor som erbjuds dock, samt expansionen Resurrection of Evil (vilket namn…), utan även fulla versioner av Doom och Doom 2. Min pepp är ungefär noll, hur är det med er?
BFG står förstås för Big Fucking Gun. Det ger plus i kanten.

17 maj

2

Ny trailer för The Last of Us

Rickard Olsson

Jag var faktiskt så där lagom upphetsad över PlayStation 3-exklusiva The Last of Us från Naughty Dog när det visades för första gången. Visst såg det intressant ut, men vi har tidigare sett otaliga exempel på spel som ser lovande ut men faller oerhört platt när de väl lanseras. Nu tog dock spelet ett kliv upp i mina ögon i och med den senaste trailern, The Truck Ambush. Helt plötsligt vill jag spela The Last of Us, och det väldigt mycket.

14 maj

2

Ubisoft och det äldsta tricket i boken

Rickard Olsson

TDH postade tidigare idag några reklamsnuttar för Mario Tennis till Nintendo 3DS som han hade lite svårt för. Inga konstigheter med det, jag förstår honom. Men frågan är väl då vad han tycker om Ubisofts försök till marknadsföring vad gäller kommande Tom Clancy’s Ghost Recon Future Soldier?
Studions egenhändigt ihopsatta ”elitlag” presenteras spelare för spelare, och denna gång har turen kommit till Coco.
Allt är precis som vanligt i spelbranschen, carry on!
OBS: Aningen NSFW!

9 maj

Datura – en trippad tripp i kortform

Rickard Olsson


Datura, var ska jag börja? Det är en kafferastslång sörja från start till slut där kontrollen ger kramp och frustration medan spelet och historien i sig borde låsas in på ett mentalsjukhus.
Hur tänkte egentligen Plastic Studios när de skapade detta LSD-substitut till spel? Kom det kanske till under just mer eller mindre påverkade former? För jag förstår precis ingenting.
Datura är en surrealistisk färd genom något vi aldrig riktigt får förklarat för oss. Man ser hela spelet från sitt eget perspektiv där en flygande högerhand motsvarar spelarens egen lem. Sedan tar vi oss framåt i snigeltempo genom en mystisk skog med en del ologiska och intetsägande sidospår.
(mer…)

8 maj

Wheels of Destruction räcker inte till

Rickard Olsson


Titta på trailern ovan. Den visar ett spel som ser ut att blanda det bästa från två världar. Bilar och dödsmatcher. Som att köra sig igenom Quake. Tyvärr visar sig verkligheten vara snudd på helt annorlunda, för PlayStation 3- och PlayStation Network-exklusiva Wheels of Destruction gör mig både uttråkad och förvånad.
(mer…)

Se flerspelarläget i God of War: Ascension

Rickard Olsson

Nyligen utannonserade God of War: Ascension till PlayStation 3 får ett flerspelarläge. Det är arenaliknande strider för upp till åtta spelare som kan spelas såväl offline som online. Flertalet olika lägen och avatarer kommer att inkluderas med såväl upplåsningsbara vapen som rustningar. Och enligt videon nedan kan man även interagera med den kvasidynamiska bakgrunden på ett lagom köttigt sätt.

3 maj

Dead or Alive 5 innoverar på sitt sätt

Rickard Olsson


När Tecmo för första gången släppte ett Dead or Alive-spel var det till Sega Saturn och Sony PlayStation, arkadversionen undantaget. Det var en något semiporrig historia som dock inte hade fått lika mycket uppmärksamhet om det inte vore för möjligheten att aktivera eller deaktivera de så oerhört studsande brösten. Och det var just tuttfysiken som kom att bli spelets signum under tidens gång med en allt mer utvecklad sådan (bestäm själv om det var till det bättre eller sämre).
Nu introduceras snart Dead or Alive 5 till såväl PlayStation 3 som Xbox 360, och än en gång försöker man dra det ett steg längre, om än i realismens namn. Nu kommer nämligen karaktärerna att svettas under matchernas gång, och ju längre man spelar desto svettigare blir de. Detta resulterar i sin tur i allt genomskinligare och mer åtsittande kläder, framför allt då de kvinnliga karaktärernas toppar. De blir även smutsigare och stönar och flåsar mer.
Intentionerna är lätta att se igenom, men går det egentligen att klaga?