I den andra och avslutande delen i vår Gears of War 3 beta-special tänkte jag prata lite mer om de olika spellägena som introduceras här, och hur bra respektive dåligt de fungerar. För annorlunda blir det när Epic skriver om reglerna för såväl Warzone, Submission och Annex.
I Gears of War 2 hade Warzone en väldigt fin balans mellan galenskap, spänning och fruktansvärd irritation. Med endast ett liv per rond fick man ta det piano, annars var det bara att sitta och titta på när ens medspelare skötte resten. Personligen tyckte jag det gav spänning med att bara ha ett liv, men visst kunde det bli segt.
Med Warzone i Gears of War 3, som nu blivit Team Deathmatch, har man tänkt till och ändrat upplägget ganska kraftigt. Varje lag börjar numera ronderna med en pool på totalt 15 extra liv. Karaktärerna i ett lag kan alltså dö 15 gånger tillsammans innan man förlorar möjligheten att komma tillbaka igen. När dessa är slut gäller det att hålla sig vid liv, annars är det slut.
Detta bäddar för mer intensiva strider, spelarna vågar satsa mer när det finns kvarvarande liv i potten. Samtidigt tycker jag inte att rundorna behöver ta så mycket längre tid, utan det flyter oftast på i ett jämnt tempo. Jag gillar det, men skulle gärna vilja se klassiska Warzone som ett alternativ också. Däremot är jag inte så säker på att bandesignen i Gears of War 3 är särskild anpassad för det. Här bjuds spelarna in till ett högre tempo helt klart, och det är svårare att stänga in sig själv.
Vad gäller Annex, som numera döpts enbart till King of the Hill, ska vara en blandning mellan just Annex och King of the Hill från Gears of War 2. Jag har dock svårt att se så mycket KOTH i det över huvud taget, utan det spelas mest som Annex gjorde. Ringarna flyttar på sig och spelarna behöver inte stå kvar i ringen när den väl är tagen.
Däremot räknar ringarna konstant ned, även om inget lag har den, så den flyttas oftast än i Gears of War 2. Blir matchen dessutom alltför segdragen går spelet in i övertid, och då ökas tempot på poängen i ringarna ytterligare.
Det finns egentligen inte så mycket att tillägga här. King of the Hill är inget märkvärdigt och de flesta känner igen det omgående. Gillade du att jaga ringar i Gears 2 kommer du att älska det här.
Vad som är helt nytt för Gears of War 3 är Capture the Leader. Detta kan man säga är en variant på gamla Submission från tvåan där man skulle fånga en skjutgalen strandad (människa utan statstillhörighet i Gears of War-universumet) och föra honom till lagets bas. Det var förvisso kul i sig, men här förnyar man helt och hållet.
I Capture the Leader har varje lag en ledare, precis som i Guardian i Gears 2, men istället för att döda denne ska man tillfångata honom eller henne. Ledarna spelar alltid som Richard Prescott i COG eller som drottningen för Locusthorden.
Det gäller att skjuta ned dessa, plocka upp dem och hålla dem i 30 sekunder för att vinna. Under den här tiden får man inte tappa ledaren, och det andra laget får ej heller fånga ditt lags ledare. Händer det så stannar nedräkningen och börjar inte igen förrän ett lag tappar motståndarens ledare.
Det här kan bli galet intensivt med spelare som rusar åt höger och vänster mest hela tiden, antingen i jakt på fiendeledaren eller som beskydd åt sin egen. Vad jag däremot inte riktigt kan ta ställningen till än är ifall det är bra att endast en rökgranat i närheten av en fångad ledare gör att han/hon blir fri. Det blir lite enkelt att frita ledaren ibland, men utan möjligheten skulle det å andra sidan bli snudd på omöjligt när ett lag bevakar i samlad trupp.
Dessa matcher kan hålla väldigt länge ibland, och det finns även ett övertidsläge här med om det går för långt. Då börjar inte klockan på 30 sekunder ifall man tappar ledaren, utan fortsätter därifrån man var sist när man fångar den på nytt.
Överlag känns det väldigt bra, får jag lov att säga. Jag tycker att spellägena känns ganska så välbalanserade och intressanta, dessutom ska det bli kul att testa vad övrigt Epic bestämmer sig för i fullversionen när den släpps i september i år.
Väntan är lång, men tills dess får man väl stå ut med gamla sega Gears of War 2. Fast det ska nog gå bra det med.
Betan för Gears 3 upphör den 15 maj, så skynda dig att spela. Det är bara ett par dagar kvar nu.
*Del 1 av Så bra är Gears of War 3 läser du här.