Det finns en intressant artikel om fenomenet Angry Birds på Sydsvenskans webbplats. Klart läsvärd, så börja där du.
Läst färdigt? Så bra, välkommen tillbaka.
Rovios Peter Vesterbacka har mycket att säga om Angry Birds, spelbranschen och framtiden i artikeln. Det är, som synes, väldigt mycket sticka ut hakan över hans uttalanden – synnerligen kaxigt från ett företag som trots allt lever på ett storsäljande koncept. Hur länge håller det egentligen?
Länge, tror jag, för man förvaltar Angry Birds väl. Mjukisdjur och spinoffspel i lämpligt tempo, nya varianter på väg till Facebook, och snart spelar vi Angry Birds på HDTV:n i vardagsrummet med. Det går ingen nöd på Rovio, och jag tror rentav att de har säkrat sin position, även om Angry Birds som vi känner det idag inte kommer hålla för evigt.
Men med det sagt så är inte Peter Vesterbacka spelbranschens framtid. Han har nämligen inte förstått problematiken, som det här citatet från artikeln så tydligt belyser:
– Det gäller att fort anpassa sig till den nya verkligheten. Är du van att sälja spel på dvd för 50 eller 60 dollar, är det så klart svårt rent psykologiskt att gå in i en modell där du säljer dem digitalt för 99 cent. Men det är ju bara att titta på musikindustrin för att se hur det kan gå. Den har ju försökt bekämpa piratvågen och kopieringen, trots att det inte går att vrida tillbaka klockan. Musikindustrin har ju misslyckats totalt. Och det är klart att vi kommer att se samma utveckling på spelsidan.
Fetstilen står undertecknad för.
Peter Vesterbacka är ute och cyklar här. Först pratar han om att det är svårt att byta modell, från $50-60/spel till $0,99, eller 7 kr som de kostar i Sverige. Sedan glider han in på en liknelse med musikindustrin och piratkopieringen.
Ursäkta, men vad pratar han om?
Ja, det piratkopieras en väldig massa musik. Kanske mindre idag än för fem år sedan tack vare streamingtjänster, men ändå. Detsamma gäller film. Var det går fel är när Vesterbacka drar slutsatsen att spel kommer visa upp ”samma utveckling”.
Som att det inte piratkopieras spel idag.
Som att det inte piratkopierades spel igår.
Som att vi inte bytte kassetter och disketter långt innan ordet app existerade.
Det har piratkopierats spel i enorm utsträckning så länge det har varit tekniskt möjligt. Det är fullt logiskt, för spelade man spel förr så betydde det att man var tekniskt kompetent nog att piratkopiera.
Spelbranschen kan inte uppvisa samma utveckling som musikindustrin vad gäller piratkopiering, det kan bara bli tvärtom.
Så pratar Vesterbacka kanske om pengarna då, om att ett litet spel som Angry Birds kan kosta 7 kr? Kanske gör han någon liknelse om att billiga spel är som att köpa enstaka låtar på iTunes för 9 kr, mellan raderna sådär?
Det håller inte heller. En låt är ett par minuter lång, en skiva strax under timmen. Plattan får du betala 90 kr för, vilket ger ett låtpris aningen under 9 kr. Jämförelsen med spel är haltande – det har liksom inte ens med varandra att göra. Ungefär som att jämföra mjölkpriser med skruvmejslar – båda kostar någonting men vad spelar det för roll hur de förhåller sig till varandra?
Peter Vesterbacka är inte spelbranschens framtid för att han blandar ihop äpplen och päron. Angry Birds är ett fenomen, och vem vet, kanske kan fåglarna och grisarna bli lika stora som Mario och Musse Pigg? Rovio har gjort något fantastiskt här, något som är så huvudet på spiken rätt just nu att det nästan är skrämmande.
Men sedan då?
7 kr för nästa Gears of War?
Och för varje Angry Birds finns det hur många bortglömda småspel?
Äpplen och päron.
En sak har Vesterbacka dock väldigt rätt i. Dagens ekosystem kring konsolerna är inte flexibelt nog för att leverera något som Angry Birds. Det är ett problem för att det är en missad affär för Nintendo, Sony och Microsoft. Å andra sidan så har samma ekosystem givit oss Wii, en abnorm succé och trendsättare i sig.
Det finns visst inga enkla svar, lösningar, eller formler här. Men än den uppenbara förstås: gör grymma produkter som konsumenterna betalar för, och dra in mer pengar än du spenderar.
7 eller 700 kr spelar mindre roll då.