Jag har provat en hel del olika massiva onlinespel, eller MMO:n som de vanligtvis kallas, genom åren. Alla är förstås olika på sitt sätt, med spelmekanik och inte minst spelvärld, men de har två huvudsakliga inslag gemensamt.
För det första så bygger de alla på att du spelar med andra. Visst kan du ensamvarga dig fram i Azeroth men upplevelsen är större, och mer omvälvande, om du slår följe med andra spelare, raidar och har dig. Andra MMO:n förlitar sig mer på spelare mot spelare, PvP alltså, men det är fortfarande du med eller mot andra spelare som är i centrum.
För det andra så är spelen i konstant förändring, och det är inte bara via expansioner. Patchar och uppdateringar skruvar på spelbalansen, grafiken och spelets framtoning, rättar till buggar samt inte minst öppnar upp nya delar av spelvärlden. Ibland kommer rentav nya spellägen! Den här typen av löpande uppdateringar är förstås anledningen till att vi betalar en slant varje månad för att fortsätta spela våra MMO:n.
Dessa båda saker får mig att ifrågasätta recensioner av MMO:n. Age of Conan är ett ypperligt exempel. Hajpat sålde det massor, men spelet släpptes fullt av buggar och fick dåligt rykte. Idag har första expansionen, Rise of the Godslayer, varit ute ett tag och det är till ett spel som på oerhört många sätt och vis är annorlunda det vi fick på släppdagen. Ingen recension skriven då gör det rättvisa idag, eller ens för ett par månader sedan.
Jag tycker inte man kan recensera ett MMO, egentligen. Eller en expansion till ett för den delen. Ju mer speltid du lägger ned desto mer rimlig är din recension, men veckan efter uppdateras spelvärlden och balansen du klagade på är korrigerad. Nästan alla spel patchas idag, men där andra typer gör det vid behov så bygger MMO-genren på det. Det är en väsentlig skillnad.
Likväl fortsätter vi sätta betyg på något som egentligen bara är en stillbild av någonting i konstant förändring. Hur dumt är inte det, egentligen?