Efter förra veckans indiebesvikelse känner jag att nu gäller det! Nu är det upp till bevis för Xbox 360 Indie för att om även denna vecka gör mig ledsen i ögat kanske jag helt tappar tron på kanalen som en kaxig och spännande uppkomling. Till indie-spelens fördel är det faktum att vi befinner oss bara några få dagar efter löning vilket eventuellt leder till att mina köpinstinkter är starkare än förra veckan, det kan mycket väl blir så att min välfyllda plånbok blir kanalens räddning.
Balloon Blocks
Det börjar bra! Balloon Blocks är en Tetris-klon med en del lustigheter som gör att spelet blir både utmanande och härligt kaotiskt. Perspektivet är samma som i Tetris, skärmen fyllas på sakta men säkert med block i olika former men till skillnad mot Tetris är de fallande blocken allt annat än stabila och enkla att kontrollera. Istället studsar de lite hur de vill och precis som spelets titel skvallrar om påminner de mer om heliumfyllda ballonger än hårda stenblock. När du lyckas få tre ballongblock av samma färg att hamna bredvid varandra smäller det till och ballongerna går upp i rök. Precis som i Tetris blir det Game Over om du misslyckas med att rensa upp skärmen från ballonger i tid. Kul spelidé och genomförandet är tipptopp, det enda jag har att klaga på är att det lite för snabbt blir väldigt svårt. Den ganska indirekta kontrollen du har över dina bångstyriga ballongblock gör att det blir Game Over alldeles för lätt.
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej. Men det var väldigt nära!
Gravity
Gravity försöker vara Portal på två sätt. Ett: Det är ett actionfyllt pusselspel med fokus på en specifik gimmick – i Portal var det teleportation, i det här fallet möjligheten att leka med gravitation. Två: Gravity försöker även precis som Portal att berätta en slags historia där du inte är värd mycket mer än vilken labbråtta som helst. Portal var och är, som alla förhoppningsvis vet, ett mästerverk. Gravity då? Not so much.
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej.
Titel
Oj, det här tog slut snabbt. På ungefär 20 sekunder lyckades jag ta mig så långt trial-versionen sträckte sig. Under den korta tiden hann jag inse att Buttons är en 100%-ig kopia på det mycket charmigare Lodestar 1000 som jag testade vecka 45. Alltså: Om du är ute efter ett följa-john-spel där utmaningen består i att trycka på rätt knappt i rätt ordning så ska du inte köpa Buttons utan du ska istället köpa Lodestar 1000. Enkelt, eller hur?
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej.
Musicus
Wow! Jag fattar ingenting! Här är ett spel som går ut på att du på ett extremt överkomplicerat sätt ska kombinera fält av olika färger och släppa dem på andra större färgfält samtidigt som allt färdas ner för en tunnel och det du gör ska på något sätt mynna ut i att du spelar en låt och får poäng och så tror jag att det är för två spelare och du kan även bygga kombinationer genom att para ihop färger i olika symeteriska figurer och allt händer på samma gång och när trial-tiden går ut har jag inte förstått ett endaste dugg.
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej. Men snälla, gör det du och förklara sen för mig hur det hela ska gå till, Musicus har stor potential!
Sammanfattning
Välfylld plånbok eller ej, det spelade visst ingen roll, helgens genomgång av nya Xbox 360 Indie-spel ledde inte till några köp men jag är ändå väldigt nöjd. Jag fick uppleva ett par stycken helt nya och fascinerande koncept och det är exakt det jag letar efter varje gång jag testar ett nytt indiespel. Både Musicus och Balloon Blocks var tillräckligt roliga för att jag ska känna att de timmar jag ägnat åt indiekanalen denna vecka var väl investerad tid.