Den här helgen hade jag inget att skylla på och min indietext levereras därför i tid för att publiceras som lite skön söndagsläsning. Allt är som det ska vara! Fyra spel verkar efter ett gäng texter vara en lagom mängd, så även denna vecka är det fyra indie-titlar som sätts under lupp!
Flashlight
Okej, spelet startar. Jag möts av en meny som låter mig välja att slå på ficklampan och det som händer då är att min TV antar en ganska dassig vit färg och på detta får jag ett meddelande i stora bokstäver som täcker hela skärmen. Meddelandet lyder: ”Please unlock the full version from the main menu to remove this message, unlock STROBE LIGHT mode, increase brightness, and experience the FULL intensity of The Flashlight”. Här kan jag trycka på B för att stänga av lampan och då blir bakgrunden svart och texten vit. Trycker jag på A så slås lampan på igen.
Och sen! Eller, näe, det var visst allt. Och för dig som undrar: Ja, bilden ovan är Actual Gameplay Footage!
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej. Även om STROBE LIGHT mode lockar så lyckades jag hålla mig ifrån ett inköp.
XMAS Taxi
XMAS Taxi påminner oss om det som i alla fall inte jag vill bli påmind om riktigt ännu: att det snart är jul! Och vad kan då vara en bättre idé än att släppa ett Lunar Lander-spel med jultema?! XMAS Taxi gör en hel del saker rätt, det visar sig snabbt att spelets kontroller fungerar utmärkt vilket resulterar i att du hela tiden känner att du har kontroll över din farkost och att alla snedsteg beror på dig och ingen annan. Och även om spelet utstrålar 100% budgetspel med sin taffliga och högst oinspirerande grafik så gör det inte så mycket. Det är spelkänslan som är i fokus, inte flådiga miljöer eller charmiga karaktärer.
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej. Ändå inte, det finns alldeles för många helt kostnadsfria Lunar Lander-kopior ute på nätet för att motivera något poängslöseri.
Alderman
Åååh, det är så tråkigt med dåliga spel! När jag såg bilder från Alderman blev jag först förhoppningsfull. Jag såg framför mig ett riddartornerspel-spel och tänkte att det skulle handla om spännande en mot en-dueller där precision och våghalsighet var mätetalen som användes för att utse den ultimate riddaren. Allt det här visade sig vara helt ogrundade fantasier, istället visar sig Alderman vara ett kasst shoot-em-up där du använder din lans för att skjuta (?!?!) ner fiender som anfaller från alla möjliga håll i den tråkigaste 3D-världen sedan Daikatana.
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: Nej.
Tank-tastic!
Tank-tastic ger vid första intrycket starka Micro Machines-vibbar men lyckas tyvärr inte leverera samma spelglädje som många av Micro Machine-spelen gjorde när det begav sig. Tank-tastic blir självklart lite småskoj när du spelar co-op eller mot en kompis, men det betyder inte så himla mycket, ni som följer Spelbloggen vet ju att även högst mediokra spel kan räddas av co-op. Om man bortser från den lilla co-op-lyckan, som alltså finns där, är Tank-tastic mest ett hopkok av tråkiga motståndare, svajiga spelkontroller och en fantasilös bandesign.
Köpte jag spelet efter att ha spelet trialversionen: No siree!
Sammanfattning
Om inte nästa vecka bjuder på något riktigt gott indiegodis känner jag att Microsoft lika gärna kan ge upp hela den här indiegrejen. Okej, en del av charmen är förstås att det inte finns något som helst filter och att precis vad som helst kan publiceras utan en enda kvalitetskontroll, men med spel som Flashlight är det svårt att hålla hoppet vid liv. Inget indiespelande den här helgen med andra ord, istället blir det full fokus på Dragon Age och Demon’s Souls, gratis är inte alltid gott!