Gamelofts Dungeon Hunter-serie är något jag alltid gillat. Visst, första spelet var väl knappast tekniskt fulländat på något vis, men Dungeon Hunter 2 visade prov på vilja och ambition från Gameloft, därför skulle tredje delen bli bättre än båda de första spelen tillsammans. Det ser ut som vi kan glömma det.
Den 21 december släpps Dungeon Hunter 3 till iOS, men denna gång har man helt skrotat storyläget till förmån för arenabaserade strider med vågor av fiender istället. Till en början för oss själva, men flerspelarläget väntas implementeras tidigt 2012. Bara det att vi inte längre får någon historia att följa är illa nog, men Gameloft går tyvärr, den nya vanan trogen, på en helt annan linje än tidigare.
Spelet blir gratis att spela, och vi vet idag vad det innebär för spel med lite högre produktionsvärde än många andra. Vi förväntas alltså spendera riktiga pengar för att snabbare avancera i spelet, och ju mer man betalar desto lättare blir det. En formula som dessvärre blivit mer eller mindre standard i mobilspel. Att låta bli att betala för uppgraderingar brukar i sin tur innebära att avancemang är något som går oerhört långsamt. Därför ska det istället lockas med snabba, enkla betalningar där man kan spendera långt mer pengar än på ett vanligt fullprisspel.
Jag har inga uppgifter på vad och för hur mycket man kan köpa i spelet, men om andra spel som följer samma koncept ska vara någon form av riktningsvisare kan vi säkert räkna med otrevliga summor. Jag gillar det inte alls, oavsett hur läckert Dungeon Hunter 3 än må se ut i trailern nedan. Det är tråkigt att se Gamelofts förvandlning och strävan efter freemium-modellen, men det är samtidigt en verklighet vi nog tvingas vänja oss vid, för den ser inte ut att försvinna någon gång snart. Synd bara att Gameloft, och alla andra utvecklare, inte inser hur mycket de förstör med det här.