Onlinespelet EverQuest II släpptes 2004 och är still going strong. Den sjätte expansionen släpps den 16 februari nästa år och heter Sentinel’s Fate. Bland nyheterna hittar vi höjd maxlevel till 90, två nya zoner, 400 nya quests, ny utrustning, samt spinoffliret Legends of Norrath inkluderat – bland mycket annat. Sentinel’s Fate ter sig som en minst sagt matig expansion, vilket lär behövas för att motivera fullpris till ett så pass daterat spel som EverQuest II ändå är, i alla fall i jämförelse med grafikmonster som Age of Conan.
På sätt och vis är EverQuest II, tillsammans med ett par andra onlinespel som får leva vidare efter några år, ett bra exempel på hur man kan lyckas i genren. Genom att bygga en värld och en produkt som engagerar spelarna så kan det finnas liv långt senare. World of Warcraft må vara herre på täppan, men jag tvivlar på att Sony Online Entertainment är särskilt störda av Blizzards spel numera – betalar man för att spela EverQuest II nu så är man en dedikerad kund, en fan som gladeligen köper expansioner och betalar spelhyran varje månad. Precis som det ska vara, tycker spelutvecklarna.
I alla fall, EverQuest II: Sentinel’s Fate är ett bra exempel på hur man kan andas ytterligare liv i en gammal produkt. Välgjorda expansioner kan få forna spelare att komma tillbaka, och förnyar intresset för de befintliga. Det betyder mer pengar till SOE i det här fallet, vilket i sin tur kan innebära att spelet lever vidare. Personligen tror jag att det gör det tills EverQuest III ser dagens ljus – även om det inte alltid är dödsstöten för ett onlinespel. Asheron’s Call lever exempelvis fortfarande, medan tvåan är stängd sedan länge.
Så som sagt, den 16 februari nästa år växer EverQuest II ytterligare, till åtminstone somligas stora glädje i alla fall. Som det ska vara.