I natt var det Sonys tur att ställa sig på scenen och presentera deras stora nyheter för året som kommer, och det som hängde på allas läppar var så klart namn och pris på PSP2 som premiärvisats sedan tidigare. Men först var det en liten förlåt mig-stund med Jack Tretton som beklagade PSN-incidenten och tackade för allt stöd de fått från såväl utvecklare som användare. Vi fick också lite, faktiskt med betoning på lite, sedvanligt PR-snack om hur utbredd PlayStation 3 är som konsol och vad den presterar i vardagsrummet. Sedan var det rakt på spelen.
Det som stod i fokus var naturligtvis Uncharted 3: Drake’s Deception, men jag kan inte låta bli att finna det ganska lagom ljummet. I mina ögon gör det sig nog allra bäst som film, men det är samtidigt lätt att förstå den stora fanbasen spelserien faktiskt har. Läckra miljöer, filmiska mellansekvenser och levande grafik. Uncharted-fans lär få sitt när det släpps i november.
Andra spel som fick utrymme var bland annat Resistance 3 som såg riktigt bra ut, men sömnigare och mer ointresserad presenterare för Insomniac Games får man nog leta efter. Tur att spelet kunde prata för sig självt. Massiv och frenetisk action i ödelagda städer med utomjordningar som ständigt bombarderar med skottsalvor och annat. Mäktigt, men serien har ju inte överdrivet mycket hype i bagaget. Resistance 3 kommer även att släppas i ett speciellt Move-paket med ett komplett PlayStation Move-set och en plastpistol för montering av just Move.
Det spel som dock gjorde allra stört avtryck för mig personligen var Dust 514 från CCP. En scifi-skjutare som direkt kopplas samman med Eve Online via nätet, trots de stora skillnaderna i upplägg och koncept. Det såg otroligt tilltalande ut och det var även kul att se de små parallellerna Dust 514 och Eve emellan. En beta är aktuell till slutet av året medan spelet beräknas släppas våren 2012.
BioShock Infinite var ytterligare en av de där riktigt tunga titlarna som visades upp. Det ser alldeles fantastiskt ut, och Ken Levine från Irrational Games erkände att även han, som tidigare var oerhört skeptisk, har böjt sig för Move. Sonys rörelsekänsliga kontroll kommer alltså nu att på något vis implementeras i spelet för de som vill. Mest överraskande var dock när Levine drog upp en PSVita (PSP2) ur fickan och lät oss få veta att vi längre fram kommer spela BioShock på den konsolen.
PlayStation Vita, ja. Det blev alltså så, som vi redan visste. Men nu är det officiellt, tillsammans med pris för de båda modellerna som släpps jämsides med varandra. Wifi-modellen kommer att kosta $249 och lika mycket i Euro, så räkna med ett pris på runt 2 500 svenska kronor. För wifi+3G-varianten får vi lägga på 50 dollar (eller 50 Euro), så ett riktpris på $299 lär betyda strax under 3 000 kronor i Sverige. När kommer den? Till vintern var det sagt, men mer exakt än så blir det inte än.
För närvarande är över 80 titlar under produktion till konsolen och samarbetet mellan just PS Vita och PlayStation 3 ser ut att bli mer praktiskt än bara en “cool grej” som vi är vana med. Molnbaserade sparfiler i Diablo-klonen Ruin gör att man kan fortsätta spela på PlayStation 3 när som helst efter det att man sparat spelet på PVita. Wipeout 2048 stöder flerspelarläge via nätet för PlayStation 3- och PS Vita-spelare samtidigt och ModNation Racers kommer dag ett då det släpps till PS Vita att även erbjuda spelarna alla redan existerande PlayStation 3-banor som användare själva skapat.
Och just det. Capcom klev in en kortare stund och presenterade Street Fighter X Tekken till PS Vita. Ett spel som även inkluderar Cole från InFamous som spelbar karaktär.
Annars var det väldigt mycket 3D och Move från Sony. Man försöker implementera båda så mycket som möjligt och det märks att de kämpar hårt för att de båda teknikerna ska få så starkt fäste som vanligt.
En kul grej var att Sony snart lanserar en spelskärm på 24” som är 3D-kompatibel för strax under $500. Priset inkluderar även ett par glasögon samt Resistance 3, men allra häftigast var att man med två glasögon kan spela två spelare samtidigt utan delad skärm. En spelare ser bara sin del medan den andra ser sin, allt i fullskärm.
En trevlig men lite sömning tillställning rakt igenom där PS Vita givetvis var den stora grejen. Och även om jag tidigare klargjorde att Uncharted inte riktigt är min grej så kunde jag inte låta bli att imponeras av Uncharted: Golden Abyss till formatet som visade vad såväl två analoga spakar som tryckskärm gör för spelen till konsolen. Jag kan knappt vänta.