Johan Andersson på Dice har via Twitter klargjort en del saker gällande Battlefield 3 och var studion står i förhållande till nästa generations konsoler. Det började med en fråga om varför Battlefield 3 till PlayStation 3 och Xbox 360 får ett tak på 30 bildrutor i sekunden.
Andersson svarar:
”Vi gör alltid 30 fps (bildrutor per sekund) på konsol, det är inte möjligt att få in fordon, effekter och alla spelare annars.”
Det är sagt att PC-versionen av samma spel når upp till mjuka 60 bildrutor i sekunden, men det är helt naturligt med tanke på hur mycket mer kraftfull en dator kan vara idag med rätt hårdvara. Detta medför också att konsolversionen får den lägre upplösningen 720p medan PC-ditot presterar full-HD i 1080p.
Även detta uppmärksammas av undrande fans som försöker ställa Dice mot väggen, men Andersson kontrar:
”Dude, 99,9 procent av alla PS3- och Xbox 360-spel körs i 720p. Och många av dem, inklusive MW2 (Modern Warfare 2), en bra bit under det. Vi tycker att stora världar, många spelare, grymma effekter, förstörelse, fordon och varierad spelmekanik är viktigare än 1080p.”
Och så angående nästa generations konsoler då…
”Ja, vi vill se att Gen4-konsolerna kommer förr hellre än senare, vi är redo!”
Onekligen är det så att dagens hårdvara börjar tappa en del i racet mot datorerna, därför är det också troligt att nästa års E3 blir ett riktigt superintressant E3. PlayStation 4 och Xbox 720 på marknaden 2013?