För några veckor sedan var Crow på featured-snurran i App Store. En googling senare talade om likheter till Shadow of the Colossus, en klassiker om någon, vilket förstås betyder att jag köpte spelet direkt. Men där Shadow of the Colossus inte bara erbjuder en mystisk värld, förvisso bakbunden av en dålig kamera och hackande skärmuppdatering, så trampar Crow vatten. Eller flaxar utan mål kanske är en bättre liknelse? Jag tror vi lägger ner hela den grejen och kommer till saken istället, okej?
Det börjar bra, med kråkor överallt, förvisso lite halvdant animerade utan riktig kraft i vingslagen, men det tar sig när spelet börjar. Tyvärr visar det sig att det här är en sorts rälsskjutare, du flyger omkring – för ja, du är en kråka – och letar dyrbarheter samt diverse punkter där det händer saker. Ibland får du veta något om den här parallellvärlden som människorna inte kan se eller fatta, men oftare är det någon form av actionsekvens som i regel går ut på att du ska lära dig attackmönster och dra lite på skärmen. Ibland får du nya förmågor som du köper för intjänade poäng. Det är, dessvärre, inte särskilt upphetsande.
Trots denna tämligen tama spelmekanik så vill jag spela vidare. Crow och den värld som målar upp är, tillsammans med ljudeffekterna och en ambienta musiken, håller fast mig. Man har trots allt lyckats ganska väl med presentationen, om än inte skapat något storskaligt episkt äventyr eller ens skrapat på ytan till något sådant.
Testa själv, Crow kostar 15 kr (universal) och jag ångrar inte mitt köp. Det har dock inte ett skvatt med Shadow of the Colossus att göra, varifrån det kom vill jag nog inte ens veta.