Bond-världen innehåller så mycket mer än bara filmerna, det är allt från Bond-skurkar till Bond-brudar till Bond-låtar. I den här tvådelade artikelserien (eller kanske Youtube-serien?) kommer vi att lista de tio vinjetter vi på Nutopia tycker är allra bäst. Vi har tagit både musik och visuella effekter i beaktning när vi sammanställt listan, som tagit både blod, svett och tårar att komma överens om. Vi är fortfarande oense om vissa placeringar, men en sak är säker i alla fall, de här tio vinjetterna är de absolut bästa.
Denna veckan ger vi er de fem första, plats 10 till 6 (i våra ögon är de bästa listorna i omvänd ordning, den bästa håller man på till sist!).
Varsågoda!
10. Thunderball
Releasedatum: 1965
Kompositör: John Barry
Framförd av: Tom Jones och The John Barry Orchestra
Visuella effekter: Maurice Binder
En riktig klassiker i Bond-sammanhang. Låten osar verkligen James Bond med sitt bombastiska sound (så bombastiskt att Tom Jones svimmade efter att ha sjungit den avslutande höga tonen) och de visuella effekterna av Maurice Binder är sparsmakade, väl genomförda och blev extremt trendsättande för kommande Bond-filmer. En given vinjett på vår lista.
9. Diamonds are Forever
Releasedatum: 1971
Kompositör: John Barry
Framförd av: Shirley Bassey
Visuella effekter: Maurice Binder
Glitter och glamour pryder vår nästa vinjett som även den är lite av en klassiker. Shirley Bassey har en underbar stämma och är perfekt för just denna typen av låtar (hon spelade faktiskt in en version av Thunderball också, men den antogs inte). De visuella effekterna passar fint till musiken och det är kul att Blofelds katt gör ett gästspel, med diamanthalsband och allt.
http://youtu.be/0iTw7bYxm18?t=23s
8. Licence to Kill
Releasedatum: 1989
Kompositör: Michael Kamen
Framförd av: Gladys Knight
Visuella effekter: Maurice Binder
80-talet bjöd på väldiga toppar och dalar vad det gäller Bond-låtar, allt från Sheena Eastons fruktansvärda låt i For Your Eyes Only till den här underbara dängan (som faktiskt bygger på låten till Goldfinger) av Gladys Knight. Det klassiska visuella temat känns igen från de två tidigare placeringarna på listan men har ändå utvecklats till det bättre och kompletterats med lite nya tankar och idéer.
http://youtu.be/WRy75scH5x0?t=19s
7. The World is Not Enough
Releasedatum: 1999
Kompositör: David Arnold
Framförd av: Garbage
Visuella effekter: Daniel Kleinman
Shirley Manson i Garbage måste vara vår tids motsvarighet till Shirley Bassey (i alla fall nästan!) med sin dova – och som för Bond skapad – stämma. David Arnold och Garbage har lyckats utomordentligt bra med att hitta just den där gyllene tonen som är så starkt förknippat med Bond-serien. De visuella effekterna är väl inte lika bra som låten, ibland är de till och med rätt fula, men passar över lag rätt bra och helhetsbilden tar den här vinjetten upp på en sjunde plats.
6. Quantum of Solace
Releasedatum: 2008
Kompositör: Jack White
Framförd av: Jack White, Alicia Keyes
Visuella effekter: MK12
Nu har vi betat av 60-, 70-, 80- och 90-talet, så det passar väl bra att den första delen av vår Bond-vinjettlista avslutas med en låt från 00-talet. Jack White och Alicia Keyes framför för första gången någonsin en Bond-låt som en duett, och jävlar vad bra de gör det. Det känns modernt och svängigt utan att förlora den där Bond-känslan vi alla känner till och älskar så mycket. De visuella effekterna är dessutom sexigt oemotståndliga och ibland så snygga att vi inte riktigt vet var vi ska ta vägen. Det är dock något som saknas för att ta den här vinjetten ännu högre upp på listan.
Det här var den första halvan av vår tvådelade Bond-vinjettlista, nästa vecka ger vi er de fem absolut bästa Bond-vinjetterna någonsin. Stay tuned!