Det blev ingen iPhone 5, istället fick vi iPhone 4S som förvisso är en uppgradering av den ”gamla” trotjänaren iPhone 4. Men med nyheter kommer även nya trångmål. Flertalet var de som hade och har stora problem med usel batteritid, något som Apple nu erkänner och försöker åtgärda tillsammans med användarna.
Apple hade officiellt gått ut med att iPhone 4S skulle ha sämre batteritid än föregångaren, 200 timmar i standby istället för 300, men en del konsumenter har ändå märkt av en ovanligt hög energiförbrukning även då de inte använder telefonen.
Via Macrumors kan vi läsa om en speciell användare vars telefon gjorde av med ca 10% batteri varje timme, oavsett om den var i standby eller ej, använde krävande appar eller var i princip helt ren. Apple uppmärksammade detta och erbjöd sig att undersöka telefonen via installerad mjukvara för att försöka ta reda på varför så sker.
Enligt användaren av telefonen ska Apple inte ens vara nära att lösa problemet för tillfället, men från andra håll sägs det möjligen röra sig om undermåliga/trasiga kontakter, och att en återställning genom iTunes kan hjälpa. Någon officiell lösning finns dock ännu inte, så är du själv drabbad är det bara att bita i det sura äpplet och vänta lite till.