Det är väl ingen här som missat läckan gällande Call of Duty: Modern Warfare 3? Alldeles för mycket material kom ut alldeles för tidigt, och det var sajten Kotaku som drog igång allting genom en rad avslöjande poster. Men Activision är inte arga, tvärtom.
Activisions Eric Hirshberg säger till Joystiq att även om det definitivt inte är coolt att stjäla och läcka andra människors saker, så finns det sätt att vända på steken. Och det var precis vad de ansåg sig ha gjort för ungefär en vecka sedan.
”Det hade varit väldigt enkelt att älta hela saken, som var läckan, att älta över hur det hände. Men det är bara att blicka bakåt, och under tiden har lanseringen redan börjat. Man har inte alltid kontroll över schemat och dialogerna, och man måste vara bekväm med sådana svängningar idag. Det är faktiskt en sak som skiljer bra marknadsföring från riktigt bra marknadsföring.”
Hirshberg säger att de vaknade till en marknadsföringskris, men skulle gå och lägga sig med framgång istället. Detta gjorde de genom att nå ut till spelarna via alla tänkbara kanaler som Facebook och Youtube med mera, och förklara för fansen att detta inte var planerat, men att de nu lika gärna kunde släppa en del material officiellt. Material som inte skulle släppts på flera veckor annars. Hirshberg menar att fansen uppskattade det hela, så man får väl anta att Activision inte tog för mycket skada av det här trots allt.
Men jag kan ge mig tusan på att de helst av allt ville kasta det i ansiktet på oss under E3.