Det pratas en hel del om iPhone, iPod touch och iPad som utmanare till de traditionella spelföretagens bärbara enheter. De är konkurrenter, tveklöst, men framgångarna bottnar inte bara i att Apples produkter är kvalitativa och har ett trumfkort i App Store. Nej, det handlar också om att vare sig Nintendo eller Sony har uppdaterat sina mobila spelmaskiner på länge.
Det till trots så vill Steve Jobs med flera gärna få iPrylarna att verkar vara seriösa alternativ till spelmaskinerna. Här är nio skäl varför det inte är så, senare vänder vi på steken och tittar på varför det faktiskt är bra alternativ. Men först det negativa!
- Kontrollen
Tryckskärm i all ära men allting som försöker efterlikna en traditionell handkontroll blir oprecist och ofta dåligt. Det finns undantag, men inte ens de kan ge samma finkontroll som fysiska knappar. - Skärmen
Skärmen på nya iPhone 4 och iPod touch är outstanding, men tyvärr täcker du ofta stora delar av den när du spelar. Olika stora delar ska tilläggas, för det beror på dina händer. Lyckligtvis är det inte ett problem om spelen är väldesignade eller har alternativa kontrollmetoder. Och på iPaden är det inget egentligt problem alls, den är ju så stor! - Ergonomin
För stora händer är det svårt att hålla iPhonen bra när man spelar, man blir snabbt trött. - Designen
Visst, din sprillans nya iPhone 4 är snygg och lyxig, men är det inte fånigt lätt att råka hålla över högtalaren i stridens hetta? Inte direkt optimalt, liksom det faktum att spel som inte låter dig vrida och vända din iPhone hur du vill kan göra det hopplöst att spela med hörlurar i – uttaget sitter inte rätt för det. Liksom ergonomin har tagit stryk så har iPrylarna inte designats för spel, vilket märkt. - Glaset
Glaset på iPhone 4 gör den hal. Handsvett? Då får de se upp så att du inte tappar den i golvet… - Batteritiden
Enligt Apple ska en iPhone 4 klara tio timmars videouppspelning. Det får du inte ut om du spelar spel på den, kan meddelas. Dessutom så kan andra saker du gör på den dra ytterligare på batteriet och därmed på din speltid. Det fungerar åt båda hållen: om din iPryl behövs till annat än spel så måste du sluta spela tidigare för att du ska spara på batteriet. Det sänker spelbatteritiden ytterligare. - Avbrotten
Det ringer, SMS:as, dyker upp meddelanden från andra appar, och så vidare. Praktiskt, men inte direkt stämningsfullt när det vankas episka händelser i spelet. - Vikten på iPaden
Vikten på paddan gör den jobbig att spela på i längden. Inget problem med en iPhone eller iPod touch förstås, men försök spela Minigore HD i tre timmar utan att bli trött i händerna! - Utbudet
App Store må vara knökfullt med spel, men oj så mycket skräp det är! Visst finns det bra alternativ för 7-15 kr, men merparten är halvdana tidsfördriv i bästa fall – för varje Angry Birds eller Canabalt så finns det 100 skitspel. De större produktionerna kostar proportionerligt mycket mer än de mindre, men håller tveksam kvalitet, speciellt om man ser till nöje per krona. Allt fler bra titlar letar sig ut på App Store, men snittnivån är fortfarande låg.
Låt oss återkomma till de bra sakerna en annan gång. Så länge: vilka skäl hindrar dig från att se iPhone, iPod touch eller iPad som seriösa bärbara spelalternativ?