Nutopia

Mer material till Dragon Age-fanatikerna

Spelbloggen skrev tidigare att expansionen Awakening till Dragon Age: Origins var planerad till mars. Nu har Bioware släppt mer information om den: det officiella släppdatumet är den 18 mars och ska släppas till samtliga tre plattformar (vilket alltså inte inkluderar den kommande versionen till Mac).

I Awakening tar du rollen som Grey Warden-ledaren som ska återuppbygga den gamla krigarorden i det nya landområdet Amaranthine. Förutom att stärka Gray Wardens ställningar kommer du att få i uppdrag att lösa mysteriet bakom hur darkspawn kunde överleva trots att deras Archdemon dödats. Hur spelarna väljer att återuppbygga sin orden, lösa konflikten med den mystiska “Architect” samt bestämma darkspawns slutgiltiga öde är bara några av de många intrikata moraliska valen som formar varje spelares hjältemodiga resa.

“Dragon Age: Origins – Awakening visar att BioWare verkligen bryr sig om fansen genom att leverera en ny storydriven upplevelse som berikar den hjältemodiga och mörka fantasy-världen som våra fans lärt känna och älska”, berättar Dr. Ray Muzyka, Group General Manager för EA:s RPG/MMO-grupp och grundare av BioWare. “Den energiska och världsomspännande Dragon Age-communityn kommer att få uppleva darkspawns hemliga drivkrafter och hur de kan fortsätta att översvämma världen trots att Archdemon besegrats”.

Enligt pressreleasen ska du även ges möjligheter att specialanpassa din karaktär för “bättre anpassning och möjligheter att spela om äventyret”. Exakt vad de menar med det framgår dock inte, men vi kan alltid hoppas på att det innebär att de inte låser igen spelet helt efter man klarat det. Den “öppna” världskänslan var nämligen en av prickarna över i:et som saknades i spelet. Utöver det frestar Bioware oss med nya besvärjelser, färdigheter och specialiseringar. Lite av det vanliga som lovas i en expansion med andra ord.

Mer information om Dragon Age: Origins – Awakening finner du här.

Utöver Awakening har nu även det senaste nedladdningsbara materialet släppts till spelet: Return to Ostagar – eller i alla fall till Xbox 360. Det är dock även på gång till PC-versionen och inom en snar framtid dyker paketet även upp till PlayStation 3.

Min personliga reflektion av Return to Ostagar är att det är väldigt lite innehåll. Några filmsekvenser, lite ny utrustning och sen en rad av fiender som ska dödas innan du är klar med tillägget. Har du redan spelat igenom Dragon Age: Origins tillför Return to Ostagar knappast någonting. Endast om du startar en ny karaktär och väljer att utföra uppdraget relativt tidigt får du ut lite mervärde av det på ett berättelsemässigt plan. Annars blir det mest meningslös slakt. Tyvärr.

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer

  • Knappt hinner jag skriva att Return to Ostagar är ute förrän Bioware drar in det igen. Tydligen finns DLC:n inte längre tillgänglig, utan mer buggfix behöver tydligen göras. (Jag hade dock inga problem med den.) Nåja, tro mig – ni missar inte mycket…

  • Nicklas Sjödin

    Ny expansion är sweet med helt nya karaktärer dessutom (de gamla kan komma tillbaka i form av kortare händelser/sammanträffanden fast annars är det bara nya karaktärer). Det nya DLC paketet är inte värt pengarna jo kungens rustning är cool men det finns bättre rustningar och att bara slakta på känns andefattigt.

  • För mig låg värdet i de 25 Gamer Scoren som expansionen var värd till min krysslåda. :P

    Men nej, det kändes andefattigt och ihopstressat utan hjärta och själ. Iofs. är ionte 400 MS poäng så mycket, men nog finns det bättre saker att använda dem på.

  • Enligt min källa på Transgaming släpps DLC för PC och Mac samtidigt, det är ju trots allt samma version, ciderporterad.

  • Det låter ju underbart för alla Mac-användare i så fall! :)