Nutopia

Gamerscore 50K: Uthållighet framför allt!

I min jakt efter en gamerscore på 50 000 innan årets slut var jag väl medveten att flertalet spel som kommer att spelas skulle få andra att rynka på näsan. Sådant gör mig dock väldigt lite, men i år tror jag att få kan klandra mig för mina spelval. Det har varit lönnmord, action och testosteron för hela slanten! Långt ifrån förra månadens Hannah Montana med andra ord.

Assassin’s Creed såväl som Mass Effect var två spel som jag hade mycket skoj med då de släpptes och det slutade med att jag samlade på mig alla poäng i dem. I ärlighetens namn var det inte särskilt svårt, utan det handlade mer om att vara uthållig. Det handlar om att utforska, samla på sig saker och repetera det om och om igen. Ett fenomen mer känt som att “grinda”. Generellt brukar sådana achievements tilltala mig för jag är mer uthållig än bra.

Uppföljarna till respektive spel följer liknande mönster, men är förbättrade. Du är inte lika tvingad till att faktiskt grinda för att få alla achievements, utan det handlar i högre grad att pröva på olika moment i spelen som spelskaparna vill visa upp. Där det krävs att du grindar är sällan gränserna lika väl tilltagna som i första spelet. De är mer uppnåeliga, även för vanliga spelare. Jag minns själv mardrömmen då jag i Assassin’s Creed var tvungen att finna alla flaggor. Jag hade spelat igenom spelet en gång och samlat flaggor, gått igenom det en andra gång och det visade sig då att jag saknade en enda flagga. Med tunga suckar fick jag börja leta igenom hela världen en tredje gång. Till slut fann jag, men det tog sin tid.

Ubisoft har dock rejält förbättrat fördelningen av achievements i Assassin’s Creed II och det är nu betydligt roligare att jaga dem. Nu måste du inte göra absolut allt av allt, utan får en varierad upplevelse av spelet vilket gör det till ett föredöme sett till achievements. Och så finns det förstås någon riktigt svår kvar, nämligen att samla 100 fjädrar som är spridda över hela spelet. Och ja, i slutänden satt jag kvar med en saknad fjäder den här gången med. Det tog mig fyra genomsökningar av världen och runt 4 timmars speltid innan jag till slut fann den.

Bortsett från den enstaka achievementen har det dock inte varit särskilt mycket jakt för mig den här månaden. Jag har främst spelat Gears of War-spelen med mina kompisar och Aliens vs Predator i recensionssyfte.  Trots det har jag hållit ett bra tempo och hamnade i slutänden på 3 070 poäng, vilket är en högre summa än vad jag fick förra månaden. Som jag skrev då, har jag Assassin’s Creed II och Mass Effect 2 att tacka det för. Det är enkla men tidskrävande poäng.

Månadens spel

  • Assassin’s Creed II (1 000 poäng)
  • Mass Effect 2 (940 poäng)
  • Aliens vs. Predator (525 poäng)
  • Gears of War 2 (315 poäng)
  • Resident Evil (100 poäng)
  • Turtles in Time (95 poäng)
  • Hannah Montana: The Movie (50 poäng)
  • Gears of War (50 poäng)
  • Shadowrun (30 poäng)
  • Guitar Hero III (20 poäng)
  • Vancouver 2010 (20 poäng)

Gamerscore den 27:e februari: 36 015 poäng

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer