Nutopia

Gamerscore 50K: Sommartider hej hej, sommartider!

I sommartider är det skönt att ta det lite lugnare. Hur gör man det? Jo, man väljer ett härligt, enkelt licensspel. De kräver ingen djupare ansträngning, samtidigt som det för mig ger härlig spelnostalgi. Att det dessutom var ett bra tag sen jag satte tänderna i sådant spel gör det inte sämre. Det har visserligen varit en del licensspel på sistone, men antingen har det krävt mycket engagemang (som Batman: Arkham Asylum) eller fått mig att vilja ta mitt liv (jag kollar på dig, Iron Man 2). Up var dock det perfekta sommarlovsspelet.

Up saknar en djup story som kräver full fokus medan du spelar. Har du sett filmen är allt väldigt naturligt och tydligt, även om spelet tar sig vissa friheter. Det enda i spelet som känns malplacerat är starten och slutet där spelmoment som inte används i spelet alls blir helt dominerande. Det känns både oigenomtänkt och olyckligt med tanke på målgruppen det är riktat mot. Antingen har man problem med att klara dem och stänger av spelet innan det börjar, eller så blir man besviken på att spelet ändrar stil helt och hållet efter inledningen. Det känns inte optimalt.

Annars har månadens spel varit de samma som förra: Red Dead Redemption och Alan Wake. Jag har äntligen, trots buggar och glitchar, lyckats att klara av Red Dead Redemption. Överlag är jag rätt nöjd med spelet, särskilt tvisten i slutet. Det fyllde helt klart månadens syfte att narrativ tillfredsställdhet. Ser vi till Alan Wake var det den vanliga achievementjakten jag gav mig ut på, eftersom det finns ett flertal achivements som handlar om att samla X antal saker. Sådana kommer man aldrig lyckas finna under första genomspelningen, utan man tvingas spela igenom spelet på nytt – ofta med en walkthrough vid sin sida. Jag spelade igenom spelet och fann alla saker, utom en liten, sketen blå kaffetermos. Av 100 stycken hittade jag 99 och jag har inte den blekaste var den är. Det här är samma mardröm jag hade om fjädrar i Assassin’s Creed 2.

Månadens största bravad får dock vara att äntligen ha klarat av Gears of War 2 på insanity. Visst, jag spelade tillsammans med en kompis som hade lägre svårighetsgrad. Det betyder dock inte att jag själv blev odödlig på något sätt. Här handlar det inte om att storma fram mot fienderna med automatsalvor. Istället fick jag kräla fram mellan skydden och i så hög utsträckning som möjligt att använda krypskyttegeväret. Nu ser jag fram mot Gears of War 3!

Månadens spel

  • Up (1000 poäng)
  • Red Dead Redemption (445 poäng)
  • Alan Wake (210 poäng)
  • Dragon Age: Origins (175 poäng)
  • Gears of War 2 (150 poäng)
  • Naughty Bear (60 poäng)
  • Two Worlds (40 poäng)
  • Halo 3: ODST (35 poäng)
  • Mass Effect 2 (15 poäng)
  • Rock Band 2 (10 poäng)

Gamerscore den 30 juli: 45 160 poäng

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer