Nutopia

Facebook-spel är inget för Bioware

Sociala spel blir en allt vanligare syn när ett nytt spel ska lanseras. Ett exempel på den trenden var Project Legacy inför Assassin’s Creed: Brotherhood. Där lyckades man länka samman de två spelen på ett fördelaktigt sätt. Genom att spela Project Legacy låste man upp saker i Assassin’s Creed: Brotherhood. Facebook-spelet blev helt enkelt en hype för det kommande spelet, men det tog inte slut där. Efteråt kunde man använda Facebook för att träna sina lönnmördare fortare än i spelet. Ubisoft gjorde det mesta rätt i hur de lanserade sina två spel. Bioware har tyvärr inte riktigt greppat det där ännu.

De slog på stora trumman att Dragon Age: Legends var på gång innan Dragon Age 2 släpptes. Det skulle vara ett massivt rollspel som spelades på Facebook och de som spelade igenom det skulle få exklusiva föremål till Dragon Age 2. Så långt var de på rätt spår. Allt lät bra. Men där Ubisoft använde Project Legacy för att skapa hype kring sitt kommande spel, misslyckades Bioware rejält. Vad hände? Dragon Age 2 släpptes innan Facebook-spelet kom ur betan. Man misslyckades med andra ord att bygga ett sug inför sitt kommande spelsläpp och missar därmed en potetiell extra målgrupp. För det fanns många som var sugna på Dragon Age 2 och ville ha något att tugga på innan spelsläppet, men som efteråt inte alls bryr sig om ett Facebook-spel.

Visserligen kanske Bioware hoppas på att fånga den stora skara av Facebook-spelare som finns, men då behövs nog något bättre än ett glorifierat Dragon Age: Journeys (som är precis lika trist, men större). Spelet kan hittas här om du vill se om det här är något för dig!

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer