Nutopia

E3: Annonskampanj ska rädda PSP? Knappast!

Det råder inga tvivel om att PSP:n är en skön liten sak, men Sony har misskött plattformen på tok för länge. Rickard har varit inne på det tidigare, det är inte gratisspel som ska rädda PSP:n eller överprisade experimentfloppen PSPgo – nej, det behövs något mer.

Som PSP2.

Den fick vi inte på Sonys presskonferens. Istället ska en intensiv annonskampanj rädda formatet.

Okej. Hur tunt känns inte det efter att Nintendo, vars DS är en abnorm megahit, har utannonserat sin uppföljare, Nintendo 3DS? Det var en retorisk fråga, PSP:n har känts bortglömd och frånsprungen länge.

Det råder inga tvivel om att det finns bra för PSP, men utan stödet från Sony så vet jag inte vem jag ska rekommendera PSP till. Jag har två stycken själv, men de används inte direkt regelbundet.

PSP behöver inte en reklamkampanj, formatet behöver en nystart. Tyvärr verkar det som att den lilla spelmaskinen får leva i skymundan ytterligare en tid.

Eller kanske så här: Sony har gett upp den bärbara kampen just nu.

Sorgligt att se. Speciellt eftersom det egentligen inte är kört för formatet. Sänk priset på PSPgo till något som åtminstone är i närheten av att konkurrera med Nintendo DS så har ni kommit en bra bit på vägen redan, Sony. Det är inte svårare än så.

Thord D. Hedengren

Spelveteran som tidigare startat såväl TVspel.nu som Kong och Spelbloggen. Numera författare, journalist, entreprenör, och VD på webbyrå - bland mycket annat!

Kommentarer