Nutopia

Assassin’s Creed II – förlorade minnen

Jag hajade till rejält då jag kikade över Assassin’s Creed II:s achievement. Det fanns för att klara av kapitel 11 och 14, men inte 12 och 13. Det var först senare som jag fick reda på att de klippts bort från spelet på grund av tidsbrist. Nu har de dock släppts som expansioner under namnen Battle of Forli och Bonfires of Vanities.

I Battle of Forli återvänder vi till staden Forli och där vi åter knyter bekantskapen med Catarina Sforza. När Ezio anländer attackeras staden, allt i syfte att komma över ett värdefullt föremål som inte får falla i tempelriddarnas händer. Historien är inte alltför avancerad och varvar beskyddaruppdrag med en massa stridande. Det är fartfyllt och actionbetonat, men framför allt är det varierat och roligt. Expansionen är inte särskilt stor, men den har en lagom längd. Hade den varit längre hade risken varit att det blivit monotont.

Bonfires of Vanities är däremot varken rolig eller varierad. Handlingen från Battle of Forli fortsätter och Ezio har tagit sig till Florence för att återta föremålet. Problemet med expansionen är att det känns som Ubisoft desperat försökt få den lång, men utan att veta hur så därför har man lagt in element som gör allting väldigt repetitivt. Man ska döda nio hantlangare till exempel, men bara för att du inte ska klara av det för fort så måste du lönnmörda flera av dem utan att bli upptäckt. Det känns sådär lagom övertygande att tvingas göra det när man nyss brutalt massakrerat tio gånger så många vakter än de som skyddar det tilltänkta mordoffret. Det känns enbart som ett sätt att på konstgjord väg förlänga speltiden. För mig är det ett bevis på dålig fantasi – och ger en hemsk flashback till det första spelets dåliga variation på uppdragen.

Som Xbox-spelare har jag även problem med att Ubisoft inte bemödat sig att lägga till achievement till de två expansionerna. Det gör att det känns ännu mer meningslöst att spela igenom dem efter man klarat spelet. För ingen expansion tillför egentligen någonting till den övergripande handlingen – på sin höjd fyller dem i några nyanser. Alla de positiva saker som jag skrev om Assasin’s Creed II i min krönika lyser helt med sin frånvaro i expansionerna.

Betyg: 3 av 5 (Battle of Forli) och 2 av 5 (Bonfires of Vanities).

Robert Jonsson

Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.

Kommentarer