Totemo är sannerligen pussel med en tvist. Jag var först beredd att skriva in ytterligare ett spel i kategorin 3-i-rad, men det visade sig vara lite mer än så.
I grund och botten är Totemo ett väldigt simpelt spel, på flera sätt. Designen, både vad man hör och ser, är väldigt spartansk, men ingjuter samtidigt en känsla av kvalitet. Det måste inte vara påkostat och bombastiskt för att vara bra. Med mjuka obetydliga toner och rofyllda bakgrunder har man precis vad som behövs för att komma i rätt stämning.
Spelmässigt gäller det i Totemo att tömma skärmen på alla de små symboler som fyller varje nivå genom att matcha ett visst antal av dem på rad. Tre stycken är länge standard, men närmare slutet krävs det att man ställer fyra av dem på rad för att de ska försvinna. Man introducerar även nya typer där varje symbol är värd två istället för bara en, något som i sin tur resulterar i att man måste börja tänka om och lägga upp ny taktik.
Det kan kännas lite smått kaosartat ibland, och i början av varje pussel i den senare delen av spelet är det mer eller mindre omöjligt att kunna sätta ut en klar startpunkt, alltså varifrån man ska börja angripa nivån. Man får helt enkelt prova sig fram. Men det gör å andra sidan inte särskilt mycket, för det är svårt att sluta. Väldigt svårt.
Det var inte länge sedan jag började spela, men jag han knappt mer än blinka med ögonen innan jag var uppe på 55:e nivån. Nog för att en del pussel får anses vara lite väl enkla, men snabbt gick det mest för att det var så himla roligt. Vid varje död stund fram till den här recensionen åkte min iPod touch upp, och trots ett massivt antal övriga installerade applikationer var det alltid Totemo som drogs igång. Pusselfanatiker har mycket underhållande speltid framför sig med det här.
Betyg: 4/5
Totemo för pusselfantaster
Rickard testade version 1.22 • Köp från AppStore