Utvecklarstudion Runic Games har ännu inte slagit klubban i bordet gällande det kommande Torchlight-onlinerollspelet, men får man så lagom fritt tolka Max Schaefers ord, studions hövdning, är det lätt att tro att det inte kommer kosta särskilt många kronor – om några alls.
Schaefer menar här att det idag inte går att skapa ett onlinerollspel utan att ta World of Warcraft i beaktning. Det spelet är, som han själv säger det, elefanten i varje rum i varje MMO-utvecklarstudio. Han fortsätter sedan med antagandet att använda sig av olika abonnemangstyper blir svårt eftersom varje spelare som idag betalar för onlinerollspel betalar för World of Warcraft.
Bra tänkt, det gäller nog att hitta nya vägar för att nå en större publik idag. Torchlight-onlinerollspelet har ännu inte fått något datum, och det blir inte bättre när Schaefer sedan säger att Runic Games är stora fans av Blizzards andra gigant, Diablo III, och de själva kommer haffa spelet redan första dagen vilket kan komma att påverka deras egen utveckling av Torchlight 2 och onlinespelet. Men det är så klart något han säger med glimten i ögat, om nu någon trodde något annat.