Arkiv för iOS

21 december

Lucka 21: The Room

Alexander Danling

mzl.tjkwpqwwNu är det inte långt kvar till julafton, bara fyra dagar närmare bestämt och sista dagen att beställa julklapparna på nätet har sedan länge passerat. Men frukta ej, det finns gott om sista minuten-klappar att tipsa om!
Spelet The Room till iPad är en av dem.
The Room kretsar egentligen kring en kub snarare än ett rum. Den här kuben är fylld med lönnfack, knappar, spakar, prylar och mönster och det är upp till dig att lösa alla pusslen. Perfekt för din finurliga farbror, påhittiga pappa eller smarta syrra.
Ett iPad-spel är ju inte jättelätt att slå in, men det går att via iTunes Store skriva ut ett fint kort (eller maila, men det är inte så juligt direkt) som du kan ge bort.
223 stycken 5 av 5-betyg kan inte ha fel, det här är ett måste på var mans iPad!

20 december

Lucka 20: Stickman Cliff Diving

Rickard Olsson

cliff
Nuff said!

18 december

1

iOS 6.0.2 släppt

Thord D. Hedengren

Apple har släppt iOS 6.0.2 till iPhone 5 och iPad mini, inga andra enheter påverkas. Uppdateringen ska fixa wifi-buggen, som undertecknad sätt som att wifi alltid anger lägsta mottagning fast så inte är fallet, men bara ibland. Ladda ner under Inställningar, Allmänt och sedan Programuppdatering, eller via iTunes om du föredrar det.

17 december

Halfbrick Studios rear idag, och bara idag, ut samtliga av sina iOS-titlar för smala 0 kronor.

14 december

Google Maps hälsas välkommen till iOS – av andra Google-appar

Alexander Danling

ccvdSI veckan släpptes äntligen Google Maps till iPhone (igen får vi väl säga) och vi alla som gått vilse tack vare Apples egna, katastrofalt dåliga, karttjänst kan återigen känna oss lugna.
För att fira det hela gjorde Google en liten Twitter-grej av det hela.
Läs mer: Google Maps släppt för iOS

13 december

Google Maps släppt för iOS

Jesper Bylund

Äntligen fick vi tillbaka Google Maps på iphone!
mzl.kqbvziwv.320x480-75
Har du kommit vilse eller inte hittat vart du ska med Apple Maps någon gång? Det har jag. Jag och min sambo valde dessutom att bara uppgradera min telefon så vi skulle ha kvar google maps på hennes. Men nu finns det överallt igen! In på AppStore och ladda ner.

12 december

Lucka 12: Carmageddon till iOS

Rickard Olsson


Armageddon (from Ancient Greek: Ἁρμαγεδών Harmagedōn,[1][2] Late Latin: Armagedōn[3]) will be, according to the Book of Revelation, the site of a battle during the end times, variously interpreted as either a literal or symbolic location. The term is also used in a generic sense to refer to any end of the world scenario.
Om man nu lägger på ett C och bildar låtsasordet Carmageddon men vidhåller definitionen ovan, så är det en ganska bra sammanfattning på ett av de bästa iOS-spelen just nu. Den klassiska splatterracern har nämligen gjort comeback.
(mer…)

Fyra sensorer för att mäta din omgivning

Jesper Bylund


Lapka, en rysk startup, släpper nu fyra sensorer till din telefon gjorda för att mäta olika saker i din omgivning. Enligt deras tagline är det en ”Personal Environment Monitor”, men om man läser mellan raderna hoppas de snarare på att en massa hipsters börjar mäta allt möjligt så att vi kan börja se trender över världen.
(mer…)

7 december

Varför shooters suger utan handkontroll

Jesper Bylund

the Drowning
Ben Cousins, en av mina favoritspelutvecklare som legat bakom bland annat Battlefield Heroes och Bad Company 2, berättar för Polygon om varför han tror shooters har varit så usla på tryckkänskliga skärmar hittills.

”The biggest problem,” says Cousins in an interview with Polygon, ”is that people have been trying to make the console control scheme work on mobile.”

Kan inte göra annat än att hålla med. Virtuella styrspakar känns aldrig bra, tummarna glider och man missar ofta. Dessutom blir skärmens lilla storlek till ett stort problem då man lätt får effekten av tunnelseende och man känner sig förvirrad när man spelar. Men i Cousins kommande spel, The Drowning, så hävdar de att de lyckats lösa problemet.
(mer…)

6 december

Ett designförslag för iPhone

Jesper Bylund

Brent Caswell har tänkt igenom hur låsskärmen på en iPhone bör se ut och fungera. Själv tycker jag att iOS börjat kännas lite stelt uppbyggt, lite gamla idéer. Så man kan hoppas på att Apple tar till sig den här typen av kritik. Troligen inte. Men det vore kul.