Rickard menar på att det inte finns några bra bilspel till iPhone och iPod touch, och dessvärre har jag inte haft möjlighet att säga emot honom. Än. Jag hade en liten, liten, liten förhoppning om att Ridge Racer Accelerated skulle ändra på det, men nu blev det inte riktigt så, av två huvudsakliga skäl.
För det första så är det kontrollen. Att svänga genom att vrida på iPhonen känns helt enkelt inget vidare för mig. Det fungerar dock, speciellt om man maxar känsligheten – då börjar det likna någonting. Problemet är bara att det inte känns som att mitt vrålåk svänger till höger och vänster, det känns som jag lutar vägbanan och bilen anpassar sig till det på något vis. Jämför med att svänga med en ratt eller knapp, och visuellt se bilen ändra riktning – det är betydligt mer naturligt.
För det andra så saknas fartkänslan. Det är inte så illa som det skulle kunna vara, och kanske blir den ännu bättre om jag hostar upp 22 kr för att få klass 5-bilarna, men om jag bränner fram i 200 knyck så ska det gärna kännas så också. Ridge Racer handlar om arkadracing i hög hastighet och det här fungerar inte riktigt.
Just det, du får bara två banor och ett par bilar från början. Vill du ha fler så får du köpa dem, direkt inifrån spelet. Småpengar, 15 respektive 22 kr, men det ger mig ändå en liten besk eftersmak av ett stympat spel som jag får komplettera om jag vill. Fast det är förstås bättre det än att ta 75 kr och inte släppa ett demo, EA style. Nu kostar visserligen Ridge Racer Accelerated bara 22 kr (även om det lär gå upp), men ändå.
Nåja, till syvende och sist så har jag svårt att stämpla Ridge Racer Accelerated som dåligt. Överlag är det välgjort, det har åtminstone någon form av fartkänsla, och kontrollen är acceptabel. Tvåan är stark med andra ord, men ändock bara en tvåa. Jakten på ett riktigt bra bilspel till iPhone fortsätter.
Betyg: 2 av 5
Ridge Racer Accelerated – fartfylld arkadracing?
TDH testade version 1.0.0 på en iPhone 3GS (rekommenderas) • Köp från AppStore