Sonys Andrew House har till spelsajten MCV sagt att PSPgo bara var ett experiment för att undersöka marknaden och se vad kunderna egentligen ville ha. Enligt House har de lärt sig mycket av dess prestationer, eller möjligen avsaknaden av dem.
En av anledningarna till att vi släppte PSPgo var för att förstå kunderna bättre. Vi fick indikationer som tydde på att detta var en maskin de ville ha. Men vi måste inse att folk även gillar sina spel i fodral.
Syftar han på att det inte såldes tillräckligt många spel över PlayStation Network borde han kanske nyktra till en aning och se att många av de allra största titlarna inte fanns tillgängliga där över huvud taget, och att sedan flertalet andra spel ibland var dyrare än i de fysiska spelaffärerna gjorde inte saken bättre. Men man får ändå hoppas att de förstår detta själva och tagit med det i beräkningarna tillsammans med den skeva prissättningen på själva konsolen.
Vad det nu kan innebär för PSP2 kan man bara spekulera i. Kanske behålls något slags fysiskt media också, även om det inte nödvändigtvis blir UMD igen. Men troligast är ändå att Sony tar sig i kragen och nylanserar PlayStation Network med buller och brak och erbjuder något som kan liknas mer med AppStore, för det behövs. Inte ett gäng gratisspel när konsolen redan kostar på tok för mycket.