Vi pratade tidigare om Microsoft och deras problem gällande Halo Reach, men Sony ville inte vara sämre inom området skadekontroll och går glatt ut med nyheten att PSPgo, ni vet den lilla misslyckade och överprisade saken som säljer lite bättre än koskit just nu, har mött företagets förväntningar. Sony påstår envist att den minsann bara var avsedd för en speciell skara kunder och babblar vidare om dess roll i ett större ekosystem, och att den på så sätt varit lyckad.
Inga exakta siffror har dock släppts som talar om exakt hur mycket den faktiskt sålt, och även om vi också förstår att den inte var menad att helt ersätta den gamla modellen så kan man omöjligen vara nöjd med hur den presterat. Men all framgång är väl relativ.
Vi minns med både skratt och tårar det bisarra uttalandet från Sony tidigare i somras där de menade att de fått signaler från konsumenterna att detta var en maskin de ville ha, men att Sony samtidigt insett att många vill ha sitt fysiska spelbibliotek kvar också. Eller, Sony, jag säger eller, så kanske folk inte vill betala för alla spel de redan äger en gång till, om de ens finns tillgängliga. Och när nya spel knappt hittar ut till PSN, varför ska man gå köpa en PSPgo? Eller varför inte se det sjukligt höga priset som en anledning till att människor hellre betalar snudd på halva priset för en maskin som även hanterar UMD?
Njae, skärpning nu. PSPgo har misslyckats, kapitalt. Men det beror som sagt inte på maskinen i sig, utan hur Sony har skött hela cirkusen. Nu får ni chans till upprättelse i och med PSP2, så ta vara på den och se till att göra något bra av det hela, som folk också har råd med i längden.
Jag låter kanske bitter, men det beror helt och hållet på att jag är det också. Jag ville ha PSPgo, väldigt mycket. Men hur hårt det än sög i PSP-tarmen så kom alltid förnuftet in i sista sekund och tryckte ned lite vett i halsen på mig. Nu är det över, hoppas jag, så väntan på PSP2 har just börjat.